Gör bloggosfären till dina bästa medarbetare

Under året har jag lanserat flera internetprojekt. Det började med nyhetsbrevet E-handelstrender; sedan köpte jag gamla Sunetkatalogen som vi precis relanserat som Infoo och jag har dessutom släppt e-butiken Miguru för yogaprodukter.

Gemensamt för alla projekten är att jag har lanserat dem på Uppkopplat. Sedan har jag fått massor av bra feedback, både ris och ros, från både kända och okända läsare av bloggen. Jag får direkt respons från kunniga webbmänniskor samtidigt som budskapet sprids på andra bloggar. När det gäller Infoo gjorde jag till och med en omröstning om vilken logga vi skulle välja och valde sedan den logga som flest bloggläsare gillade.

I förra numret av Wired räknades bloggen ut som kommunikationsmedel för mindre aktörer i artikeln Kill your blog. I USA är det mikrobloggande med Twitter som gäller.

Men är man passionerad med det man gör är bloggen fortfarande en fantastisk kanal. Det finns en oerhörd kraft i att kommunicera med omvärlden med en blogg. Hemligheten är att vara öppen och generös med fakta. Finns inte viljan att kommunicera ska man aldrig skaffa en blogg.

Att utnyttja våra nya kommunikationsverktyg fullt ut ger konkurrensfördelar mot de som är fast i det gamla. Jag tror på en andra bloggvåg där företagen öppnar upp för ljus och insyn. När får vi se det första svenska helt transparenta företaget?

One thought on “Gör bloggosfären till dina bästa medarbetare

  1. Jag brukar själv mäta bloggpostningar med Knuff. Givetvis missar det väldigt mycket men jämför man sig själv över tiden tycker jag att det är ganska bra.

    Också upplever jag att det vanligen är få spambloggar på Knuff. Samt att det indikerar relativt väl med SERP-för Google och bättre så än för Technorati m.m.

    Här har vi din anrika & fina katalog:
    knuff.se/url/www.infoo.se/

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.