Att bedöma en sajt
BY ON Feb 19, 2009
1

Det finns en rad verktyg att ta till för att få en bild av statusen på en sajt. Den officiella webbvalutan i Sverige är Kia Index som via oberoende mätning av cookies bedömer trafiken till en sajt. Cookieradering och att folk tenderar till att använda flera webbläsare gör dock att Kia Index överskattar antal unika […]

Det finns en rad verktyg att ta till för att få en bild av statusen på en sajt.

Den officiella webbvalutan i Sverige är Kia Index som via oberoende mätning av cookies bedömer trafiken till en sajt. Cookieradering och att folk tenderar till att använda flera webbläsare gör dock att Kia Index överskattar antal unika besökare.

SIS Index är ett nytt initiativ som visar trafiksiffror med hjälp av sajtens Google Analytics-konto. Numer går det också att komma in i Kia Index via Sis-index.

Alla snackar om Pagerank därför går det inte att komma förbi det måttet. Det finns en rad sajter som kollar Pagerankstatusen. Ett annat smidigt sätt är att installera ett plugin till webbläsaren Firefox. Som visar pageranken för alla sidor du besöker.

Google Adplanner är ett gratis medieplanerarverktyg som visar kvalificerade uppskattningar av trafiken till svenska och utländska sajter.

Alexa uppskattar trafiken till sajter via de användare som har Alexa Toolbar. Tjänsten överskattar dock trafiken till sajter med tekniskt bevandrade besökare.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.