Vi väntar fortfarande på mobila kunder

Det är uppenbart att det är inom det mobila som den mest spännande internetutvecklingen kommer att ske i framtiden. Vi ser nu hur Iphonen driver det mobila surfandet i Sverige på samma sätt som Ipoden frigjorde musiken från datorn och platsskivan. Men e-handlarna tvekar.

26 procent av konsumenterna kopplar upp sig på internet via sin mobiltelefon minst någon gång i månaden. 15 procent uppger att de använder sin mobiltelefon för att komma ut på internet minst en gång i veckan, enligt Postens senaste E-barometer. Vanligast är att besöka webbtidningar eller sökmotorer med mobilen.

Mobilen spelar redan en roll inom e-handel när det gäller sms-avisering, som i praktiken kortar ner leveranstiden med en dag. Men det är bara två procent som uppgivit att de någon gång handlat via mobiltelefonen. Det är framförallt den lilla skärmen och den långsamma uppkopplingen som upplevs som hinder för mobilshopping.

Samtidigt säger 21 procent att de kan tänka sig att handla via mobilen. Därför är det är dags för e-handlare att åtminstone reflektera över om de har kunder som vill handla via mobilen. Idag krävs det en hel del vilja för att handla något via mobilen, om det ens går att slutföra ett köp via mobilen.

Det finns lyckade exempel på mobilfunktioner inom e-handel som exempelvis Interfloras sms-ros där köpet sker i den vanliga webbutiken och mottagarna använder en sms-kod för att hämta ut en ros i en vanlig blomsterbutik. Mobila presentkort låter kunder skicka presentkoder för särskilda pockettitlar till familj och vänner hos .  Här är det bara kreativiteten som sätter gränserna för nya mobilfunktioner.

Att ta betalt via mobilen fungerar knappast pga av att mobiloperatörerna tar hälften av transaktionens värde i betalt för att hantera betalningen. Men tänk er att kunden befinner sig i en vanlig butik och enkelt kan jämföra priset på en produkt i den vanliga butiken med din e-butik och sedan enkelt beställa varan av dig innan han lämnat butiken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.