Service framtiden inom e-handel
BY ON Mar 2, 2009
0

Det finns en webbutik som gjort mitt liv betydligt enklare. Genom att prenumerera på bröd plus frukt- och grönsakslådor från Ekolådan sparar jag timmar varje vecka till roligare saker än att släpa hem potatis och mjölk till hushållet med tre törstiga och hungriga söner. Många e-handlare skulle vinna en del på att se sina butiker […]

Det finns en webbutik som gjort mitt liv betydligt enklare. Genom att prenumerera på bröd plus frukt- och grönsakslådor från Ekolådan sparar jag timmar varje vecka till roligare saker än att släpa hem potatis och mjölk till hushållet med tre törstiga och hungriga söner.

Många e-handlare skulle vinna en del på att se sina butiker som tjänster istället för butiker. Frågan är snarare vilka problem löser min e-butik än vilka varor ska vi sälja? Hittills har e-handlare främst konkurrerat med priset. Det går att konkurrera med service också. Hur skulle annars Dustin, som sällan är billigast på en vara, kunnat bli en av de största butikerna på nätet? Kunder vet säkert och värderar att Dustin levererar på utsatt tid. Är kunden osäker på vilken router han ska köpa går det alltid att prata med kundtjänst. På något sätt känns det också roligare att konkurrera med service istället för pris.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.