Daytona om att byta glasögon
BY ON Mar 3, 2009
0

Att mellan varven  byta perspektiv och lära sig av folk från andra branscher eller avdelningar är alltid nyttigt. Ramus Sellberg på Daytona skriver intressant om vad andra kan lära sig av e-handlare. Att byta kontext kan vara en nyttig kreativ övning. Man kan exempelvis betrakta en supportsajt med e-handelsglasögon. Onlinebutiker har efter år av förfinande […]

Att mellan varven  byta perspektiv och lära sig av folk från andra branscher eller avdelningar är alltid nyttigt. Ramus Sellberg på Daytona skriver intressant om vad andra kan lära sig av e-handlare.

Att byta kontext kan vara en nyttig kreativ övning. Man kan exempelvis betrakta en supportsajt med e-handelsglasögon. Onlinebutiker har efter år av förfinande blivit experter på att maximera intäkt och marginal genom rekommendationer, recensioner, betygssystem, topplistor och liknande cross- och upsellmekanismer. Genom att applicera samma mekanismer för att ”sälja” mer och relevantare hjälp och fler tilläggsprodukter i sin supporttjänst kan man få gladare kunder (och en mindre räkning från callcentret). ”Den som laddade ner den här manualen tittade också på…”

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.