Realtidsspårning ökar försäljningen

Det går att öka avslutsfrekvensen med 20 procent och ordervärdet med tio procent genom att i realtid analysera kunders klick, sök- och köpmönster, för att sedan rekommendera produkter utifrån tidigare kunders beteende, enlig Rolf Elmér, vd på Lundaföretaget Avail Intelligence. Det betyder en försäljningsökning på mellan 20 och 30 procent.

Dvd.co.uk ökade sitt ordervärde med i snitt 15 procent med hjälp av Avails teknologi.
– När kostnaderna för marknadsföring går upp måste man arbeta med att förbättra försäljningen i butiken, säger Rolf Elmér.

Ellos är nöjda med Avail Intelligence olika moduler, men väldigt förtegna om effekten av rekommendationer, socialt sök och kundkommentarer eftersom konkurrenterna står på tur att testa systemen.
– Rekommendationerna är väldigt precisa, säger Jim Löfgren, e-handelsansvarig och affärsutvecklare på Ellos i Norden till E-handelstrender.

När det gäller betyg- och kommentarfunktionen har kundkommentarer fångats upp för att exempelvis förbättra storlekar hos Ellos.
– Kunderna är väldigt konstruktiva i sina kommentarer. Mycket handlar om färg, material och passform, säger Jim Löfgren.

Avail Intelligence, med kunder som Siba, Cdon, H & M och Ellos, tar fem procent av merförsäljningen som deras mjukvara generar i betalt. Idag upplever Rolf Elmér att de traditionella katalogföretagen börjat intressera sig för deras lösning. Men Cdon som var tidigt ute med att skaffa tekniken har köpt loss en licens.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.