Rätt längd på ämnesraden

Nyhetsbrev är det mest kostnadseffektiva sättet att marknadsföra sig som e-handlare. Och ämnesraden är nyckeln för att få kunderna att öppna nyhetsbreven.

Öppningsfrekvensen ökar när ämnesraden är 50 eller 70 tecken lång, men sjunker igen vid 60 tecken. Det hävdar Dela Quist, CEO hos Alchemy Worx i London, som analyserat öppningsfrekvens hos 250 millioner meddelanden som skickats de två senaste åren med 660 olika ämnesrader, enligt Media Post Publications.

50 tecken är rätt för att sälja ett bra erbjudande: ”30% rabatt för vårsemester till Florida med Delta”

Även en 80 tecken lång ämnesrad fungerar med rätt copy: ”Läs om alla kryddhemligheter till helgens grillning och vinn en ny Webergrill”.

Däremot faller 60 tecken mellan stolarna. Quists förkärlek för långa ämnesrader går emot gängse visdom om e-postmarknadsföring. Han hävdar att en längre ämnesrad tillåter marknadsföraren att presentera flera olika ämnen vilket kan locka större andel mottagare att öppna breven. Med en längre ämnesrad går det också att bygga förtroende hos mottagarna.