Intrum Justitia och jag
BY ON Mar 18, 2009
4

Från att ha haft en handfull kunder där jag skickat en handfull fakturor i månaden har jag sedan jag startade nyhetsbrevet E-handelstrender fått ett hundratal kunder. Helt plötsligt blev den trevliga sysselsättningen att skicka fakturor ett administrativt elände av fakturor i spamfilter, påminnelser till ärliga kunder och ändlösa påminnelser till kunder som satt det i […]

Från att ha haft en handfull kunder där jag skickat en handfull fakturor i månaden har jag sedan jag startade nyhetsbrevet E-handelstrender fått ett hundratal kunder. Helt plötsligt blev den trevliga sysselsättningen att skicka fakturor ett administrativt elände av fakturor i spamfilter, påminnelser till ärliga kunder och ändlösa påminnelser till kunder som satt det i system att beställa tjänster de inte tänkt betala för. När jag sedan stängde av en kund som hade betalat förstod jag att mina rutiner måste ses över.

Jag beställde en webbaserad faktureringstjänst hos Intrum Justitia. Visst det kostade ett antal tusenlappar, men jag räknade med att spara in flera timmars arbete i veckan. Jag fick onda föraningar när jag fick deras manual – en av de sämsta jag sett. 34 sidor detaljerade genomgångar på saker jag inte vill göra.

När jag sedan skulle lägga upp mitt kundregister på drygt 100 företag fanns inget enkelt gränssnitt för att ladda upp en excel-fil med alla uppgifter. Istället ville Intrum Justitia ha 2000 kronor för att göra ett jobb som omöjligen kan ta mer än fem minuter för dem. Intrum Web förväntade att jag likt gamla tiders bibelkopiatorer skulle skriva in alla nya kunder när deras fakturor ska skickas ut.

B2B-sajter har oerhört mycket att lära av B2C-sajter i fråga om användarvänlighet och enklare gränssnitt. Sedan finns det en rad amerikanska sajter att inspireras av. Jag uppmanar alla att registrera sig hos Mailchimp, oavsett om man behöver en nyhetsbrevtjänst eller inte, bara för att se ett gränssnitt som hela tiden har användare i fokus.

Jag sade upp Intrum Web innan jag börjat använd den. Nu är det tillbaka till ruta ett igen. Frågan är om jag inte ska utveckla en faktureringstjänst själv?

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.
  • Sven T

    Skickar länken till utvecklare på min arbetsplats (B2B).

  • Pingback: Beta Alfa » Blog Archive » Noterat 2009-03-19()

  • Hej,
    Vad tråkigt att du inte var nöjd med tjänsten från oss. Jag skickar vidare din feedback till våra utvecklare.

    Hälsningar
    Evelina
    (jobbar med Intrum Justitias hemsida för ungdomar)

  • Perre

    e-conomic, bokföring och fakturering på webben