Multikanalkunden spenderar mer

Kunder som använder flera kanaler för sina inköp spenderar nästan dubbelt så mycket som kunder som nöjer sig med en kanal. Samtidigt är multikanalkunderna mera benägna att köpa från fler företag än de som nöjer sig med en kanal, enligt en ny studie från Opinion Research Corporation som intervjuat över tusen amerikaner.

– Multikanalkunder har oftast bäst koll på priset och är inte heller den mest lojale kunden. Att lyckas med en multikanalstrategi kräver mer kunskap om dessa kunniga konsumenter, säger Jill Glathar hos Opinion Research i ett pressmeddelande.

Det kan krävas mer marknadsföring och bättre kundvård för att behålla de värdefulla men flyktiga multikanalkunderna. Intervjuundersökningen visar att 65 procent kommer att göra internetköp i framtiden, vilket kan jämföras med de 42 procent som handlar på nätet idag. Därmed ser vi hur internet mer och mer blir en verklig köpkanal istället för att bara vara en källa till information inför köp.

2 thoughts on “Multikanalkunden spenderar mer

  1. Vi har inga egna officiella siffror på det ännu men jag kan bekräfta samma sak från de multikanalsprojekt vi gör i Sverige.

    Jag tror inte att det kräver mer marknadsföringspengar, men det krävs en annan marknadsföringsstrategi för att jobba i ett multikanalsscenario. Kunderna har dessutom olika behov i olika kanaler, något man måste ta hänsyn till. Det handlar alltså inte alltid om att visa samma innehåll och att erbjuda samma funktion i alla kanaler. Det är också viktigt att inte våga tänka utanför boxen, bra exempel på det är den tidigare rena e-handlaren Netonnet som öppnar fysiska butiker. Det finns också mycket lyckade exempel på företag som nu på senare tid börjat med papperskataloger som utskick till sina kunder, något som jag vet att många säger är uråldrigt och att papperskatalogen helt kan ersättas med en katalog på nätet, detta är helt fel.

    Avslutar helt enkelt kommentaren med: Go multichannel!

  2. Jag tror inte att det behövs mer pengar i marknadsföringsbudgeten för att man jobbar i ett multikanalsscenario, däremot måste man ha en något annorlunda marknadsföringsstrategi. Många tänker direkt på att man måste erbjuda samma funktioner och samma innehåll i alla kanaler, detta stämmer inte riktigt, det är viktigt att mäta och analysera behovet i respektive kanal och fokusera på rätt saker.

    Studien gäller USA, men jag kan bekräfta att vi ser samma sak här i Sverige hos våra kunder som har en tydlig multikanalstrategi.
    Ett kul exempel tycker jag är Netonnet som går från att vara ”bara” e-handlare till att öppna fysiska butiker. Det finns också andra exempel på företag som börjar jobba med papperskataloger och på det sättet ökat sin totala försäljning. Detta går mot det många säger då jag ofta hör att ”papperskataloger är uråldrigt, nu är det nätet som gäller”, helt fel enligt mig.

    Rundar av med att säga: Go multichannel! 😉

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.