Så lyckas du med affiliatemarknadsföring

Affiliatemarknadsföring fungerar för både stora och små e-handlare, men det är B2C och inte B2B som gäller. Branscher som satsar på affiliatemarknadsföring är främst resebranschen, telekom, finans och e-handel. Den självklara fördelen med affiliatemarknadsföring är att reklamköparen normalt betalar per avslut och inte per visning, vilket är en viktig sak när klickfrekvensen på traditionella banners ramlar under 0,5 procent.

Effektiv affiliatemarknadsföring:
* Sätt upp tydliga mål för kampanjen – detta gäller oavsett vilken typ av reklam du köper.

– Sätt en målbild för vad du vill uppnå med kampanjen. Det kan handla om att driva trafik eller försäljning, säger Fredrik Sellgren, Sverigechef för affiliatenätverket Tradedoubler till E-handelstrender.

* Själva poängen med affiliatemarknadsföring är att utnyttja djupet på webben. I stället för att betala en extra premie för att finnas på kända sajter med stor räckvidd som Aftonbladet så får du annonser på hundratals mindre sajter med samma målgrupp. Eftersom klickfrekvensen är låg krävs det många sajter för att verkligen driva trafik.

– Om du ligger på ett stort antal sajter så kan du ganska snart se vilka som konverterar. Med dem kan du sedan bygga upp ett närmare samarbete, säger Fredrik Sellgren.

* Skapa integrerade reklamlösningar med de sajter som visat sig mest effektiva som reklambärare.

– Det kan handla om att på en community visa en blomma på de användare som fyller år och klickar man på blomman får besökaren ett erbjudande att köpa en blomma till födelsedagsbarnet. Konverteringen blir ett par hundra procent bättre med integrerade lösningar, säger Fredrik Sellgren.

* Optimera tidpunkten. Det är normalt bättre att synas på måndag till onsdag, medan torsdag, fredag och helgen är sämre.

Många av affiliatesajterna har ful design. Är det ett problem för en reklamköpare?
– Jag vill inte kalla dem fula. De är funktionella och är ofta mer fokuserade än snyggare sajter. Därför kan en ”ful” sajt ofta vara effektivare i bredare målgrupper. En Alfa Romeo är snygg, men de flesta väljer ändå en praktisk Volvo, säger Fredrik Sellgren.

Fem framgångsfaktorer för Affiliate-marknadsföring:
– Starkt kunderbjudande
– Konkurrenskraftiga provisioner till affiliates
– Bra kommunikation med affiliates – för känsla av tillit till er som partner
– Säljande skräddarsydd trafik
– Stark landningssida och hög konverteringsgrad

Kostnad för affiliatemarknadsföring
För att komma igång tar stora affiliatenätverk som Tradedoubler en startavgift på ett antal tusen kronor. De mindre nätverken är ofta billigare.
Resebranschen cirka 200 kr/avslut
Kläder 5-8 procent av ordervärdet
Datorer 2,5 procent av ordervärdet
Ge bort pengar att spela för 60 kr/registrering

2 thoughts on “Så lyckas du med affiliatemarknadsföring

  1. Vi har fått många propåer och tack vare Kim Lehult har vi nu lagt till en dag på IMC om Affiliatemarknadsföring med fokus på affiliate’n den 26 maj.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.