Varumärket viktig trafikkälla

Det kostar att bygga varumärken på nätet. Men den värdefullaste trafiken till en sajt är den som är resultatet av att besökaren knappar in webbadressen i webbläsaren eller klickar på bokmärken i webbläsaren. Det framgår av en studie som ett marknadsföringsföretaget Engine Ready i San Diego gjort med bas i två års siffror från sina 27 klienter.

Besökare som kommer direkt eller via ett bokmärke stannar längre, ser mer sidor, är mer benägen att handla och spenderar sannolikt mer pengar än besökare som kommer från andra trafikkällor, enligt rapporten från Engine Ready. De sajtägare som lyckats etablera sitt varumärke och fått användarna att lära sig deras webbadress har goda möjligheter att lyckas. De köpare som kommer via varumärket har en avslutsfrekvens på 3,3 procent. Vilket kan jämföras med 3 procent för dem som kommer via en länk på en annan sida eller via ett nyhetsbrev.

Sökmotortrafik i form från sponsrade länkar och sökoptimering är betydligt billigare än att bygga varumärkestrafik. Men avslutsfrekvensen för sponsrade länkar var så låg som 1,4 procent.
– För företag med begränsade marknadsföringsbudget är ändå sök det viktigaste sättet att driva trafik, säger Brian Lewis på Engine Ready.