Godnatt Lunarstorm

Lunarstorm var social långt innan någon pratade om sociala medier i Sverige. De var unika eftersom alla i målgruppen skolungdomar kände till Lunarstorm. Men Lunarstorm har inte klarat konkurrensen från nya nätverksajter som Facebook och My Space.

Lunarstorm hade 164 000 unika besökare i den senaste Kia-mätningen – sin sämsta siffra någonsin. Jämför det med toppnoteringen under 2006 då sajten drog 1,6 miljoner unika besökare. Wyatt Media Group som äger sajterna Lunarstorm och Bilddagboken gör ett minusresultat på 36 miljoner kronor för 2008. Några har gjort något allvarliga fel här.

Lunarstorm var ett fenomen i världen i början av 2000-talet, men det var aldrig coolt att hänga på Lunarstorm. Mest mysigt. Ett fjortisställe med övervikt på lantisar. Storstadsungdomarna föredrog Playahead.

Sociala nätverksajter är svåra att kommersialisera eftersom deras enda tillgång är deras besökare och det innehåll de producerar. Samtidigt är publiken hela tiden på väg någon annanstans. Lunarstorm blev Bilddagboken, MySpace eller Facebook. Och nu är det Twitter för hela slanten.

3 thoughts on “Godnatt Lunarstorm

  1. Var det storstadsungdomar på payahead? Jag tycker mest det var utlänningar där, o när jag var 15-16 år så tyckte jag Playaheads strävan att va ”cool” va jävligt patetisk bara 🙂 jävligt förortsinspirerat hela skiten.. en liten correction bara 🙂

  2. Det var bara kul första året, sen blev det så rå stämning. Folk visade sin rätta sida. Men jag gav det ytterligare år och var mindre och mindre aktiv. Sen blev ifrågasatt varför jag svek dem, mina lunarvänner?! De som stannade kvar var få, men de finns kvar än efter alla åren. RIP och godnatt lunar!

Comments are closed.