Mobilhandel var god dröj
BY ON Apr 28, 2009
0

Mobilen har om möjligt förändrat våra vardagsliv mer än datorn. Idag kan vi nästan alltid nå våra nära och kära samt affärsbekanta utan någon större ansträngning. Svarar de inte på telefon så läser de garanterat sms. Mobilens alltid-på-natur gör det spännande att följa vad det mobila internet kommer att göra med våra internetvanor i framtiden. […]

Mobilen har om möjligt förändrat våra vardagsliv mer än datorn. Idag kan vi nästan alltid nå våra nära och kära samt affärsbekanta utan någon större ansträngning. Svarar de inte på telefon så läser de garanterat sms. Mobilens alltid-på-natur gör det spännande att följa vad det mobila internet kommer att göra med våra internetvanor i framtiden.

En dryg fjärdedel av konsumenterna kopplar upp sig på internet via sin mobiltelefon minst någon gång i månaden. Hela 15 procent uppger att de använder sin mobiltelefon för att komma ut på internet minst en gång i veckan, enligt Postens E-barometer. Vanligast är att besöka webbtidningar eller sökmotorer med mobilen.

Iphone och andra smartphones har öppnat dörren till den mobila revolutionen och slängt bort nyckeln. Vi ser hur Iphonen driver det mobila surfandet i Sverige på samma sätt som Ipoden frigjorde musiken från datorn och platsskivan. Frågan är om samma användare som kollar senaste nyheterna på Aftonbladet lika glatt kommer att pilla ner varor i en kundkorg via den 3,5 tum stora skärmen?

Om den lilla skärmen gör det svårt att handla, så är mobiloperatörernas girighet rena stridsvagnshindret mot nätköpen via mobilen. Att ta betalt via mobilen fungerar inte eftersom att mobiloperatörerna tar hälften av transaktionens värde i betalt för att hantera en betalning. Visst finns alltid kort och fakturabetalning kvar, men att kunna betala direkt via mobilen hade varit en succéfunktion för m-handeln.

Bara två procent uppger att de någon gång handlat via mobilen, enligt Postens e-barometer. Vilket är lätt att förstå för den som diskret försökt att kolla priserna hos Adlibris när man bläddrar i praktverk hos bokhandlaren på hörnet. Det funkar väldigt dåligt.

Samtidigt säger 21 procent att de kan tänka sig att handla via mobilen. Därför är det är dags för e-handlare att åtminstone reflektera över om de har kunder som vill handla via mobilen. Idag krävs det en hel del vilja för att handla via mobilen, om det ens går att slutföra ett köp via mobilen.

Idag finns mobilens potential för e-handlare snarare inom logistik och marknadsföring än ren försäljning. Mobilen är viktig för e-handel när det gäller sms-avisering, som i praktiken kortar ner leveranstiden med en dag. Och det finns andra lyckade exempel på mobilfunktioner inom e-handel som exempelvis Interfloras sms-ros där köpet sker i den vanliga webbutiken och mottagarna använder en sms-kod för att hämta ut en ros i en vanlig blomsterbutik. Här har Interflora lyckats skapa ett nytt produktsegment genom att sälja enstaka rosor via sms.

Bonnier Responsmedier låter kunder skicka presentkoder för särskilda pockettitlar till familj och vänner hos. Här är det bara kreativiteten som sätter gränserna för nya mobilfunktioner. Varje e-handlare borde kunna hitta på bra presentartiklar som distribueras i form av en presentkod till den uppvaktade.
De flesta konsumenter kommer att fortsätta att göra den övervägande delen av sina köp via en vanlig dator. Om än från en mobil laptop. I Japan har de mobilgalna japanerna fortsatt att surfa från datorer trots extremt högt användande av mobilt bredband. Visst har vi alla sett någon fippla med mobilen hos Siba för att jämföra priserna i butiken med priserna på nätet med hjälp av Prisjakt eller Pricerunner. Det visar att mobilen är en utmärkt kanal att marknadsföra sin nätbutik. Mobilen ger dig också en mer direkt möjlighet att skicka ut erbjudande till utvalda kunder. Varför inte påminna om ett erbjudande du skickat ut via mejl med hjälp av ett sms? Om erbjudandet är riktigt bra så skickar kanske mottagaren meddelandet vidare till alla sina vänner. Jackpott!

Vi kommer att handla via mobiler i framtiden. Frågan är bara när och vilka produkter. Innan vi bygger om butiken för mobilen så ska vi pusha våra kunder att använda sms-avisering och stärka våra egna kampanjer med ett och annat sms.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.