Ständigt på men aldrig med
BY ON Maj 5, 2009
1

Jag blir ofta irriterad på alla som ständigt fingrar på sina mobiler när man fikar eller tar en öl ihop. Är det inte fotbollsresultat, så är det Wikipedia, Twitter eller vanliga sms. Vi är ständigt på, men alltid någon annanstans. Varje dag ser jag pappor djupt inne i jobbsamtal samtidigt som fyraåringen tultar på bredvid, […]

Jag blir ofta irriterad på alla som ständigt fingrar på sina mobiler när man fikar eller tar en öl ihop. Är det inte fotbollsresultat, så är det Wikipedia, Twitter eller vanliga sms. Vi är ständigt på, men alltid någon annanstans. Varje dag ser jag pappor djupt inne i jobbsamtal samtidigt som fyraåringen tultar på bredvid, men ändå mil borta.

En dryg fjärdedel av konsumenterna kopplar upp sig på internet via sin mobiltelefon minst någon gång i månaden. Hela 15 procent uppger att de använder sin mobiltelefon för att komma ut på internet minst en gång i veckan, enligt Postens E-barometer. Vanligast är att besöka webbtidningar eller sökmotorer med mobilen. Underhållning och nytta i skön förening.

Mobilen har om möjligt förändrat våra vardagsliv mer än datorn. Idag kan vi nästan alltid nå våra nära och kära samt affärsbekanta utan någon större ansträngning. Svarar de inte på telefon så läser de garanterat sms. Mobilens alltid-på-natur gör det spännande att följa vad det mobila internet kommer att göra med våra internetvanor i framtiden. Mobilen gör oss ständigt närvarande överallt, oavsett om vi ligger på beachen i Sydostasien eller handlar på ICA.

Iphone och andra smartphones har öppnat dörren till den mobila revolutionen och slängt bort nyckeln. Vi ser hur Iphonen driver det mobila surfandet i Sverige på samma sätt som Ipoden frigjorde musiken från datorn och platsskivan. Media står på tå utan att ännu kunnat tjäna några större pengar på mobilt internet. Sökmotorerna hoppas på mobilen, medan e-handlarna än så länga passar.
Om den lilla skärmen gör det svårt att handla, så är mobiloperatörernas girighet rena stridsvagnshindret mot nätköpen via mobilen. Att ta betalt via mobilen fungerar inte eftersom att mobiloperatörerna tar hälften av transaktionens värde i betalt för att hantera en betalning.

Mobilen är fortfarande ett oskrivet blad. Smartare mobiler, roligare tjänster och en stark prispress på mobilt bredband kommer att sätta agendan på nätet de närmaste fem åren. Om du inte skaffat dig en mobil strategi är det hög tid nu.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.