Fem sätt att mäta din printannnons

Den som köper printannonser ska vara noga med att mäta resultatet som när hon annonserar på nätet. Sajten Practical Ecommerce har sammanfattat fyra mätmetoder.

1) Använd subdomäner.
Erbjud rabatten på en särskild subdomän. Om du har en annons för en yllefilt, skriv i annonsen att man får 15 procents rabatt på filten om man går in på yllefilt.filtbutiken.se. Låt subdomänen vara unik för varje enskild annons.

2 ) Använd kupongkoder.
Lämna en kod i annonsen som kunden ska skriva in för att få utlovad rabatt. Gör en unik kod för varje enskild annons.

3) Fråga kunden
Det är helt okej att fråga kunden hur hon hörde talas om er butik. Gör det gärna i ett utskick efter att köpet genomförts. Du kan med fördel sålla ut ett urval och bara fråga de mest intressanta kunderna, till exempel de kunder som skrev in din butiks adress direkt i webbläsaren och som inte är återkommande kunder. Har du ett bra analysverktyg blir detta enklare.

4) Övervaka försäljningen och mixen
Det går självklart att mäta på enklast möjliga sätt också, dvs att helt enkelt hålla koll på hur försäljningen utvecklas. Säljer du i normala fall tio yllefiltar i veckan och försäljningen går upp till 100 efter du annonserat så vet du att annonsen haft effekt. Med ett analysverktyg kan du särskilja och räkna bort den trafik och de avslut som kommit från webbaserade kampanjer.

2 thoughts on “Fem sätt att mäta din printannnons

  1. Ingen rocketscience direkt – tycker väl att ni bör kunna gräva lite djupare än så här. Eller? 😉

  2. Nej, detta är enkla knep, men jag skulle tippa att det bara är en handfull e-handlare som redan arbetar så här. Jag stöter ständigt på e-handlare som inte ens trackar sin Adwords-trafik.

Comments are closed.