Snart kräks jag på Twitter

I förra veckan träffade jag den amerikanska gurun Steve Rubel, vars mission i livet är att berätta för storföretag varför de ska använda sociala medier. Steve erkände lite blygt att företagen sällan genomförde hans råd. Men de lyssnade gärna.

Jag följde Steves blogg för ett par år sedan och prenumererar nu på hans Twitter-flöde. Steve är trevlig och han vet garanterat vad han pratar om. Problemet är Twitter, mikrobloggtjänsten som går som en farsot på webben.

De som hade samlats under takåsarna hos pr-firman Edelmann för att diskutera med Rubel ville bara prata om Twitter. Inte som socialt fenomen, hur man kan utnyttja tjänsten, om den finns kvar om ett år eller om den kommer att förändra sättet vi umgås. Nej, likt nyfrälsta var det ett ältande om hur de twittrade, hur Twitter påverkat deras bloggande, vilka härliga människor de mötte på Twitter osv.

Twittra gärna, men måste det ältas på samma sätt som en nyfrälst vill diskutera sin egen frälsning.

Alla sociala medier strateger får ursäkta, men Twitter kommer inte förändra sättet vi gör affärer på varken i Sverige eller USA. Och pr-snubbarna får nog börja visa effekten av deras spammande av bloggare innan de skickar sina fakturor nästa gång.

4 thoughts on “Snart kräks jag på Twitter

  1. […] Snart kräks jag på Twitter – Apropå den absolut vanligaste missuppfattningen och misstolkningen av sociala medier. När ska vi förstå: det handlar inte om teknik eller tjänster på nätet. Det handlar om konversationen. Var den äger rum är sekundärt. […]

  2. Håller med till 100%! Har själv varit/är twitternyfrälst men det är mer för mig som person. det är fortfarande bara ett verktyg!!! och ett marginellt, för att inte säga totalt meningslöst, sådant för de flesta företag. De gäller ju för f-n att hitta var mina kunders kunder finns och hur jag ska samtala med dem, och såvida de inte råkar vara it-nördar/socmediafreaks/PR-agenter så är nog inte Twitter the place to be.

Comments are closed.