Snart kräks jag på Twitter
BY ON Maj 12, 2009
4

I förra veckan träffade jag den amerikanska gurun Steve Rubel, vars mission i livet är att berätta för storföretag varför de ska använda sociala medier. Steve erkände lite blygt att företagen sällan genomförde hans råd. Men de lyssnade gärna. Jag följde Steves blogg för ett par år sedan och prenumererar nu på hans Twitter-flöde. Steve […]

I förra veckan träffade jag den amerikanska gurun Steve Rubel, vars mission i livet är att berätta för storföretag varför de ska använda sociala medier. Steve erkände lite blygt att företagen sällan genomförde hans råd. Men de lyssnade gärna.

Jag följde Steves blogg för ett par år sedan och prenumererar nu på hans Twitter-flöde. Steve är trevlig och han vet garanterat vad han pratar om. Problemet är Twitter, mikrobloggtjänsten som går som en farsot på webben.

De som hade samlats under takåsarna hos pr-firman Edelmann för att diskutera med Rubel ville bara prata om Twitter. Inte som socialt fenomen, hur man kan utnyttja tjänsten, om den finns kvar om ett år eller om den kommer att förändra sättet vi umgås. Nej, likt nyfrälsta var det ett ältande om hur de twittrade, hur Twitter påverkat deras bloggande, vilka härliga människor de mötte på Twitter osv.

Twittra gärna, men måste det ältas på samma sätt som en nyfrälst vill diskutera sin egen frälsning.

Alla sociala medier strateger får ursäkta, men Twitter kommer inte förändra sättet vi gör affärer på varken i Sverige eller USA. Och pr-snubbarna får nog börja visa effekten av deras spammande av bloggare innan de skickar sina fakturor nästa gång.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.
  • Håller med dig! 🙂 Felet är som sagt inte Twitter, utan all missbrukad hype som skapas runt fenomenet.

  • Pingback: Rekommenderat (9 Maj till 12 Maj) | Reklam 2.0()

  • Annika Mayer

    Håller med till 100%! Har själv varit/är twitternyfrälst men det är mer för mig som person. det är fortfarande bara ett verktyg!!! och ett marginellt, för att inte säga totalt meningslöst, sådant för de flesta företag. De gäller ju för f-n att hitta var mina kunders kunder finns och hur jag ska samtala med dem, och såvida de inte råkar vara it-nördar/socmediafreaks/PR-agenter så är nog inte Twitter the place to be.

  • Pingback: Sociala medier är en naturlig utveckling av webben — Portabla Media()