Förlita dig inte på Google

Ted Valentin är en kreativ webbentreprenör som gjort fler kartjänster än jag skrivit nyhetsbrev. Det känns i alla fall så. Genom att koppla ihop information med kartor och besökares recensioner har han skapat sajter som Sushikartan och Kyrkokartan. I skrivande stund räknar jag 14 kartjänster och han har massor av nya kartor i pipelinen.

För två veckor sedan blev samtliga Teds kartsajter bannade i Googles naturliga resultat. Och Ted tappade 80 procent av sin trafik över en natt. Någon konkurrent hade tröttnat på Teds framgång och anmält honom för att bryta mot Googles riktlinjer. Problemet vara bara att Ted inte bröt mot riktlinjerna. Dessutom är Ted en sann nätmänniska med massor av uppkopplade kollegor, vänner och fans.

Det blev liv i luckan och till slut hittade Dagens Industri historien. Och när Dagens Industri uppmärksammar historien då avbröt Googlechefen Stina Honkamaa sin semester för att reda upp situationen.

I fredags kontaktades Dagens Industri av en skamsen företrädare för Google som vill vara anonym på grund av att sökmotorn normalt aldrig kommenterar enskilda fall. Google poängterar dock att Ted Valentin inte gjort något med fel i arbetet med sina sajter och att det inte finns något som motiverar att sajterna försvunnit från sökresultatet. Ted Sushikarta med flera ska inom kort synas i Googles sökresultat igen lovar Google.

Lärdomen av denna historia är att det är bra att ha många kompisar på nätet. Sedan är det riskfyllt att bygga hela sin affärsidé på söktrafik från Google. För då kan alla trafik försvinna från den ena dagen till den andra.

One thought on “Förlita dig inte på Google

  1. Mycket intressant!

    Det är nästan lite läskigt vad stort internet har blivit!

    Ja själv driver jag inget företag som förlitar sig på besökare från google. Dock funderar jag på att göra lite reklam för välgörenhetsprojektet på google adwords.

    //Patrik
    -Hundratusen och ett år

Comments are closed.