Nå ut med optimerade pressreleaser
BY ON Jun 15, 2009
0

För företag med begränsad marknadsföringsbudget är sökoptimerade pressreleaser det billigaste sättet att nå ut, enligt Fredrick Marckini, som är global sökchef på Isobar. Och Googles nyhetssök har över tio miljoner sökningar i månaden och Yahoos nyhetssök har det tredubbla. – Vi vet att 92 procent av journalisterna söker på nätet för att hitta nyheter. Därför […]

För företag med begränsad marknadsföringsbudget är sökoptimerade pressreleaser det billigaste sättet att nå ut, enligt Fredrick Marckini, som är global sökchef på Isobar. Och Googles nyhetssök har över tio miljoner sökningar i månaden och Yahoos nyhetssök har det tredubbla.

– Vi vet att 92 procent av journalisterna söker på nätet för att hitta nyheter. Därför är det en bra idé att använda pressreleaser och bloggar för att få ut ett företags budskap, säger Fredrick Marckini på konferensen Search Engine Strategies i London.

Googles universella sök, att den vanliga resultatlistan blandar innehåll från bildsök, nyhetssök och videosök, gör dessutom att optimerade pressreleaser kan exponeras på det vanliga webbsöket, säger Fredrick Marckini.

– Grunden för att optimera en pressrelease är att undersöka vilka ord som är mest eftersökta på webben. Med rätt nyckelord kan ni mångdubbla trafiken till er pressrelease, säger Fredrick Marckini.

Det bästa sättet att ha koll på sökstatistiken är att ha egna Google Adwordskampanjer rullande. Där får ni exakt hur många gånger ett särskilt ord har eftersökts den senaste tiden.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.