Rädslan att missa nästa trend
BY ON Okt 7, 2009
1

Går det att komma undan informationsfloden? Jag har sett människor malas ner av mejlfloder och fastna i kommentarsfält på obskyra bloggar. Google Wave och Twingly Channels är två nya tjänster som ska hjälpa oss att hitta rätt i växande informationsflöden. Google Wava försöker göra något kreativt av toviga mejlströmmar och Twingly Channels vill att vi […]

Går det att komma undan informationsfloden? Jag har sett människor malas ner av mejlfloder och fastna i kommentarsfält på obskyra bloggar. Google Wave och Twingly Channels är två nya tjänster som ska hjälpa oss att hitta rätt i växande informationsflöden. Google Wava försöker göra något kreativt av toviga mejlströmmar och Twingly Channels vill att vi hjälps åt att leta fram de intressantaste nyheterna. Bägge tjänsterna är intressanta svar på den svåra frågan hur vi ska hantera de växande informationsströmmarna. Vi kommer att få se fler liknande tjänster i framtiden.

Personligen tycker jag att Gmail gjort det oändligt mycket enklare att hålla ordning på mejlen, eftersom Gmail grupperar ihop mejl som tillhör samma konversation och dessutom har en etikettfunktion som hjälper dig att märka upp mejl automatiskt eller manuellt. RSS-läsare gör det enkelt att snabbt skumma igenom stora mängder nyheter. Men oavsett vilka verktyg man använder måste man kunna sätta gränser.

En gång arbetade jag med en kille som gick ut på krogen varje kväll. Han var livrädd för att missa någonting roligt. Ibland kan jag uppleva samma rädsla hos folk i Twitterbubblan i förhållande till internet. De är livrädda för att missa en intressant diskussion, en ny tjänst eller den där viktiga bloggposten. Frågan är hur mycket man missar om man kopplar ner en vecka eller två? Efter en två veckors semester utan internet frågade jag mina dåvarande kollegor om det hänt något. Unisont svarade de att man hittat en penis i en ketchupflaska som sedan visade sig vara en aubergine. Detta var samma veckor som justitieminister Laila Freivalds avgick pga vissa lägenhetsaffärer.

Jag tror definitivt att man missar något om man inte hakar på de nya sociala tjänsterna som Facebook, Twitter, Google Wave eller Twingly Channels. Men de som bara hänger här kommer få väldigt tomt i plånboken. Det finns en verklig värld där ute där de största pengarna fortfarande finns.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.
  • Så oerhört sant. Ibland kan det kännas som om allt handlar om att ha inlogg till så många tjänster som möjligt så tidigt som möjligt. Jag är själv där ibland så jag är inte bättre än alla andra.

    Visst finns det ett värde i att snabbt haka på tjänster, man får ett litet försprång och kan vara med från start och påverka tjänsternas utveckling och att visa sig som en early adopter rent varumärkesmässigt. Men samtidigt så är det ju de viktiga tjänsterna som överlever och sprids. Blir de tillräckligt viktiga så kommer jag få veta det och kan haka på när det börjar finnas en större nytta än att bara vara där. Jag vet inte hur många tjänster jag lagt ner tid på att sätta mig in i och förstå som två månader senare är helt döda. Visst har jag lärt mig något på det, men det är långt i från alltid värt den tid det tar.