Rätt innehåll driver försäljning
BY ON Okt 20, 2009
0

Kvalitén på texterna i din webbutik och hur innehållet visas påverkar i allra högsta grad konverteringsgraden på din butik – hur stor andel av besökarna som köper något. Här handlar det både om säljtexter, bilder, möjligheter att zooma in på produkter och guidad navigering. Varje produktsida ska ha bra texter och bilder, samt den viktigaste […]

Kvalitén på texterna i din webbutik och hur innehållet visas påverkar i allra högsta grad konverteringsgraden på din butik – hur stor andel av besökarna som köper något. Här handlar det både om säljtexter, bilder, möjligheter att zooma in på produkter och guidad navigering.

Varje produktsida ska ha bra texter och bilder, samt den viktigaste informationen om frakt, köpevillkor och dylikt, eftersom hälften av kunderna i snitt stannar sex minuter eller längre på produktsidan, enligt Lauren Freedman, på e-tailing group inc på ett webbinaret ”Building Content You Can Bank On”.

Freedman hävdar också att 72 procent av besökarna väljer en annan, dyrare butik, om produktinformationen är bristfällig.

Exempel på viktiga funktioner är att kunna se produkten ur från flera håll, möjlighet att förstora bilderna, information om innehållet i produkterna, länkar till andra produkter från samma varumärke och en länk till kundservice.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.