Sociala medier stärker effekten av sponsrade länkar
BY ON Okt 20, 2009
0

Att exponeras för ett varumärke via sponsrade länkar och relevanta sociala medier ger 19 procentenheter större effekt än när användaren enbart exponerades för sponsrade länkar. Det visar en undersökning från ComScore som refereras av Emarketer. Undersökningen visar hur sponsrade länkar och sociala medier stärker en kampanj på samma sätt som sök och bannerannonsering kan stärka […]

Att exponeras för ett varumärke via sponsrade länkar och relevanta sociala medier ger 19 procentenheter större effekt än när användaren enbart exponerades för sponsrade länkar. Det visar en undersökning från ComScore som refereras av Emarketer.

Undersökningen visar hur sponsrade länkar och sociala medier stärker en kampanj på samma sätt som sök och bannerannonsering kan stärka varandra:

  • 45 procent sökte efter varumärket efter exponering för sponsrade länkar.
  • 64 procent sökte efter varumärket efter exponering för sponsrade länkar och för varumärket relevanta sociala medier.
  • Att kombinera sponsrade länkar och sociala medier ökar också klickfrekvensen på de sponsrade länkarna med 50 procent, enligt Comscore.

    About the author
    Urban Lindstedt
    Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.