Jobba med tydliga erbjudanden
BY ON Okt 23, 2009
0

Hur ser du till att så många personer som möjligt handlar efter att ha sett din annons på nätet? Företaget MarketingExperiments.com har tagit fram en formel: Besökarens motivation + tydligheten i ditt erbjudande + stimulans – motstånd – oro = chansen att omvandla besökaren till kund. En del faktorer kan man inte kontrollera, som hur […]

Hur ser du till att så många personer som möjligt handlar efter att ha sett din annons på nätet? Företaget MarketingExperiments.com har tagit fram en formel: Besökarens motivation + tydligheten i ditt erbjudande + stimulans – motstånd – oro = chansen att omvandla besökaren till kund.

En del faktorer kan man inte kontrollera, som hur motiverad kunden är. Men en faktor man definitivt kan påverka är tydligheten i erbjudandet – ditt företags payoff. Inte nog med att erbjudandet måste vara lockande, det ska vara väl uttryckt också.

Ett bra erbjudande ska:

  • Förklara hur ditt erbjudande skiljer sig från konkurrenternas.
  • Tydligt förklara hur och varför du är det bästa valet för din idealkund.
  • Jämför ditt erbjudande med konkurrenternas. Och fortsätt jobba med det tills du kan koka ner det till en enda, lättförståelig och trovärdig mening. Den kan du sedan även ha som utgångspunkt när du jobbar med sökmotoroptimering. Meningen måste inte vara perfekt direkt, fortsätt att testa och finslipa.
  • About the author
    Urban Lindstedt
    Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.