Realtidswebben är här
BY ON Okt 30, 2009
1

Både Microsofts Bing och Google har gjort upp med mikrobloggtjänsten Twitter om att få indexera miljontals små 140 tecken långa meddelanden. Sökmotorerna har förstått att snabbhet är en fråga om överlevnad för dem. Googles senaste stora uppdatering Caffeine handlar främst om att snabba upp den redan blixtsnabba sökmotorn. Det är via Twitter som det går […]

Både Microsofts Bing och Google har gjort upp med mikrobloggtjänsten Twitter om att få indexera miljontals små 140 tecken långa meddelanden. Sökmotorerna har förstått att snabbhet är en fråga om överlevnad för dem. Googles senaste stora uppdatering Caffeine handlar främst om att snabba upp den redan blixtsnabba sökmotorn.

Det är via Twitter som det går att få den senaste informationen vid stora händelser. När terrorister slog till i Bombay förra året fick man den snabbaste informationen via Twitter. Även när det handlar om mindre dramatiska händelser som att Comhems sändning av en kvartsfinal i Chamipions League havererade i våras så var det på Twitter jag fick det bekräftat och tipset att gå in på Kanal5s webbplats för att kunna följa fotbollsmatchen.

Själva hjärtat i världens största community Facebook är också strömmen av statusuppdateringar från alla vänner. Här är webbupplevesen en flod där du aldrig stiger ner i samma vatten flera gånger. Till detta kommer tjänster som Bambuser som gör det möjligt att livesända event från en mobiltelefon.

Googles senaste testbalong är kommunikationsverktyget Google Wave som just handlar om uppdateringar av konversationer i realtid.

Behovet att knyta ann till vänner blir större när allt sker i realtid. För i detta flöde av sant och sånt, babbel och hårdfakta behövs det vänner som kan filtrera all information åt oss. Annars kommer vi drunkna i en enda stor konversation.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.
  • Så sant att man behöver filter, man är ju nyfiken på om alla dessa konversationer kommer bli så spretiga annars så ingen ser skogen för alla träd