5 tips för den perfekta ämnesraden

Allt fler slänger nyhetsbrev direkt utan att öppna dem. Detta medför att man bara har två chanser att övertyga läsaren: avsändaren och ämnesraden. MediaConnection har tagit fram en guide till bra ämnesrader. E-handelstrender har plockat ur de 5 bästa tipsen:

  • Håll dig kort och kom snabbt till sak. Många e-postprogram visar bara de första 30-40 tecknen i ämnesraden. Och när en mottagare läser mejl i mobilen visas ofta endast de 15 första tecknen.
  • Var inte rädd för att använda ditt varumärke. Varumärket, eller ditt sajtnamn, skapar igenkänning hos mottagaren och gör henne eller honom mer benägen att öppna brevet. För att inte riskera att varumärket kapas bort kan man gärna lägga det i början av ämnesraden. Exempelvis ”Klädbutiken: Nya vårkollektionen”.
  • Ett annat sätt att få sitt nyhetsbrev läst är att ta med ett tidskänsligt erbjudande. ”Garnbutiken: Fri frakt för nya garner till fredag”, eller ”Bokhandlarn: 20% rabatt idag”.
  • Andra ord som kan fungera är ”tips”, ”knep” eller andra konkreta råd. ”9 tips för bättre hy” eller ”5 sätt att sänka din elräkning”.
  • För bra tips på ämnesrader som fungerar kan man söka inspiration på tidningsmagasinens förstasidor. De magasin som säljer många lösnummer är som regel bra på att skriva lockande rubriker.
  • 2 thoughts on “5 tips för den perfekta ämnesraden

    1. Bra tips! Vi ligger rejält över den vanliga 29% öppningsnivån nu, men vill förstås nå ännu högre – sådär 75% vore bra. Hoppas snart där!

    Comments are closed.