Miguru Media AB – nu kör vi
BY ON Nov 13, 2009
7

I dagarna har jag startat aktiebolaget Miguru Media AB. Tanken är att flytta över den mesta av verksamheten från min enskilda firma No Digit Media till Miguru Media. Trots lågkonjunkturen går No Digit Media så bra att aktiebolag blivit ett nödvändigt steg. Försäljningen av min egen bok E-handlarens handbok och Fredrik Wackås Webbredaktörens handbok går […]

I dagarna har jag startat aktiebolaget Miguru Media AB. Tanken är att flytta över den mesta av verksamheten från min enskilda firma No Digit Media till Miguru Media. Trots lågkonjunkturen går No Digit Media så bra att aktiebolag blivit ett nödvändigt steg. Försäljningen av min egen bok E-handlarens handbok och Fredrik Wackås Webbredaktörens handbok går mycket bra. Är ni intresserade av att skriva böcker om hur man utvecklar sin webbverksamhet är det bara att höra av sig.

Mitt nyhetsbrev E-handelstrender omsätter över 200 000 kronor. Vid sidan av mitt fasta uppdrag hos Jajja, där jag skriver deras nyhetsbrev Jajja Magazine samt håller föreläsningar, så ramlar det in intressanta konsultuppdrag inom e-handel i jämn takt. Under året har jag bland annat arbetat åt Inkclub, Dagens Nyheter och Favoptic. I våras arrangerade jag en e-handelskonferens tillsammans med Klarna/Kreditor som var en stor framgång. Vi räknar med att göra något liknande igen till våren.

Min yogabutik Miguru genererar ett överskott men det är knappast något att skryta med. Jag räknar med att omsätta 120 000 kronor i år. Jag skulle lätt kunna fördubbla omsättningen med Adwords, men jag har ingen lust att gå med förlust. Istället väntar jag på att sökoptimeringen ska få upp Miguru i Google.

När det gäller bolaget Infoo, gamla Sunetkatalogen, så ligger vi efter tidsplan, mest beroende på att vi saknar utvecklingskapacitet. Men vi räknar med att uppnå ett postivt cashflow inom kort.

Problemet är att jag har många idéer, men allt för lite tid att genomföra dem. När man jobbar själv i nätverk så går det inte att bli hur stor som helst. Frågan är hur man utvecklar sin verksamhet till nästa nivå?

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.
  • Bara att börja anställa nu då, iom att du inte har tid att genomföra idéerna.

    Smart att inte gå med förlust bara för att fördubbla omsättningen, det såg vi alla nog av i IT-bubblan för ett antal år sedan.

    Vad är de grundläggande kraven för att skriva böcker åt dig?

  • Det grundläggande kravet är att man har en bra bokidé som ligger inom webbområdet. Man ska ha egna erfarenheter inom området man vill skriva om och kunna skriva någorlunda habilt. Om man dessutom har en egen blogg är det bra. Jag ställer upp som engagerat bollplank.

  • Tjoffe

    Samtidigt har du förlorat trovärdighet och närvaro i bubblan. Jag antar att man inte kan få allt här i världen.

  • Personligen tycker jag det skulle finnas mer böcker med B2B-vinkling och nyttan de olika nätkanalerna (webb, integration, socialt och allt vad det kan vara) kan göra på olika nivåer inom organisationer.
    Men det är bara att gömma sig på sin kammare och fundera några månader och börja blogga lite mer nu då 🙂

  • B2B är hett. Och att blogga är definitivt inget krav. Det är bara så mycket enklare att marknadsföra smal affärslitteratur om författaren har en nätnärvaro.

  • Vill verkligen passa på att säga grattis! Om man inte vill anställa formellt måste man ändå sträva efter att ”knoppa av” eller ”knoppa ned”, hitta en partner som har möjlighet att ta ansvar för någon av de delar som rullar på bra för att frigöra tid till annat.

  • hatten av för miguru media ab – kör hårt!