Fast i internetbyn
BY ON Nov 19, 2009
3

Först mjukades de geografiska banden upp av tåg, flyg och telefon. Sedan frigjorde webben oss helt från de geografiska bojorna. Eller inte. Handen på hjärtat hur många utländska tidningar läser du? När beställde du senast en skjorta från Storbritannien eller spännande ostar från Italien? Hur många utländska kompisar har du på Facebook? De utländska webbtjänster […]

Först mjukades de geografiska banden upp av tåg, flyg och telefon. Sedan frigjorde webben oss helt från de geografiska bojorna. Eller inte. Handen på hjärtat hur många utländska tidningar läser du? När beställde du senast en skjorta från Storbritannien eller spännande ostar från Italien? Hur många utländska kompisar har du på Facebook?

De utländska webbtjänster vi använder är nästan alltid översatta till svenska med tillhörande svensk toppdomän. Både Google och Facebook har kontor i Stockholm. Tillgänglig statistik visar svenskar mest handlar från svenska butiker och de flesta sajter vi besöker är svenska. Det är fortfarande möjligt att sno en amerikansk sajtidé rakt av och lyckas i Sverige. Få kommer ens att förstå att det handlar om en copycat.

Vi är mer bundna till vår lokala plats än vi vill erkänna. Det är närmast parodiskt hur det svenska webbavantgardet ständigt spammar Twitter med exakt vart de befinner sig i det fysiska rummet med hjälp av tjänster som Gowalla och Brightkite. Dessutom har Twitter självt tagit fram möjligheten att uppge geografisk position. Även bloggverktyget WordPress planerar att lansera geotagging för bloggare.

Jag tycker att vi ska anamma möjligheten att upphäva geografin på webben. Och sluta spamma om er position på Twitter. Jag är inte intresserad.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.
  • Pingback: Beta Alfa » Blog Archive » Noterat 2009-11-20()

  • Håller med, det är ganska ointressant att veta var folk befinner sig. Det är sånt som gör att man slutar bry sig att läsa iom att man är osäker på om det är spam eller inte.

  • Det beror ju på om det är viktig information för utomstående. Twitter kan väl nyttjas som kollaborations-verktyg i vissa fall. Jag vill gärna använda twitter för att snabbt få en kompis reaktion på vad jag gör, och vad jag skulle kunna göra det bättre. Men du har rätt, det är väldigt onödigt att skriva var man befinner sig ibland – relativt. ”Jag sitter på dasset just nu, och pappret har tagit slut”.