Minska efterköpsångesten
BY ON Nov 19, 2009
0

De osäkerheter som finns kring ett nätköp kan minskas genom tydlig och bra information till kunderna efter genomfört köp. Bra bekräftelsemejl och en tydlig tacksida efter att kunden tryckt på bekräftelseknappen minskar också trycket på kundtjänst. Ett bekräftelsemejl efter att kunden beställt är en självklarhet för nästan alla e-handlare. Vad man kan arbeta med är […]

De osäkerheter som finns kring ett nätköp kan minskas genom tydlig och bra information till kunderna efter genomfört köp. Bra bekräftelsemejl och en tydlig tacksida efter att kunden tryckt på bekräftelseknappen minskar också trycket på kundtjänst.

Ett bekräftelsemejl efter att kunden beställt är en självklarhet för nästan alla e-handlare. Vad man kan arbeta med är tydlighet i avsändare och ämnesrad. Avsändare Butik.com är bra och i ämnesraden bör det stå Orderbekräftelse och senare leveransbekräftelse.

På själva tacksidan, som visas efter att kunden skickat iväg sin beställning, kan ni tipsa kunden om att kontrollera sitt spamfilter om de inte får något bekräftelsemejl.

Om ni erbjuder möjligheten att spåra försändelsen ska naturligtvis en länk till spårsidan finnas med, eller skickas ut senare när paketet gått iväg.

Ett mejl som bekräftar att ett paket har skickats iväg, minskar kundens oro ytterligare.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.