Fri frakt driver försäljning
BY ON Nov 27, 2009
0

Fri frakt under de stora helgerna driver försäljning. Det visar en amerikansk studie som är baserad på webbenkäter till 9 000 nätkunder. När konsumenter står inför valet att handla i en vanlig butik eller hos en internetbutik kan fri frakt vara faktorn som får dem att välja nätet. 18 procent av respondenterna svarade att de […]

Fri frakt under de stora helgerna driver försäljning. Det visar en amerikansk studie som är baserad på webbenkäter till 9 000 nätkunder. När konsumenter står inför valet att handla i en vanlig butik eller hos en internetbutik kan fri frakt vara faktorn som får dem att välja nätet.

18 procent av respondenterna svarade att de handlade i vanliga butiker för att slippa fraktkostnaderna och 33 procent handlade i en nätbutik eftersom de slapp betala för frakten, enligt en studie från ForeSee Result. Tre av fem internetkunder sa att fri frakt påverkade varifrån de handlade i stor utsträckning.

I USA erbjuder 68 procent av nätbutikerna någon form av erbjudande om fri frakt.

Fri frakt är ett faktum i USA och mycket talar för att allt fler e-handlare i Norden kommer att tvingas erbjuda fri frakt för att locka kunder. Ett problem med fraktkostnaden är att den ofta inte blir tydlig förrän vid utcheckningen, vilket påverkar konverteringsgraden. En medelväg är att erbjuda fri frakt när kunderna handlar för en viss summa.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.