”Webben har smugit sig på oss”

”Webben har smugit sig på oss.” Citatet kommer från en framgångsrik tandläkare som till dags dato inte har någon hemsida. Egentligen vill hon helst fortsatt som vanligt utan hemsida, men trots bristande webbkunskaper inser hon att hennes yngre framtida kunder förväntar sig att tandläkaren har en hemsida.

Hon är långt ifrån unik. På mina föreläsningsturnéer med Jajja träffar jag massor av framgångsrika företagare som varken läser bloggar, Twittrar eller hänger på forum. Deras verksamhet är offline samtidigt som deras kunder spenderar allt mer tid på webben.

Utan grundläggande webbkunskaper är det lätt att hamna i händer på dåliga webbmakare och skumma annonskrängare. Resultatet blir dåliga webbar och ineffektiv annonsering. Att småföretagare sedan ogärna öppnar plånboken när företaget ska presenteras på webben gör att seriösa webbföretag undviker småkunderna.

Webben har blivit så viktigt att alla företag och organisationer måste förstå denna truliga tonåring. Se det som en utmaning att lära nytt. Samtidigt har webbkonsulter som jag själv ett ansvar att inte prata över huvud på folk. Om man precis insett att det behövs en hemsida så är inte en strategi om att nå ut i sociala medier vad man behöver.

3 thoughts on “”Webben har smugit sig på oss”

  1. Du är medveten om att just Jajja är ”dåliga webbmakare och skumma annonskrängare”, va?

    (Tips: Sök på Jajja på google)

  2. Jag är väl medveten om Jajjas historia. När det stormade kring Jajja så tyckte så tyckte jag de fick oförtjänt mycket skit. Idag träffar jag regelbundet massor av Jajjakunder och de är generellt mycket nöjda med de tjänster som Jajja levererar. Jag skulle nog vilja hävda att Jajja är Sveriges idag mest framgångsrika SEO-företag.

Comments are closed.