Så skriver du bättre Adwords-annonser
BY ON Nov 30, 2009
0

Det går alltid att förbättra en Adwords-kampanj. Rätt nyckelord är avgörande, men copyn i sponsrade länkar-kampanjer gör också stor skillnad på klickfrekvensen. 1. Var specifik. Skriv inte en annonstext för alla era sökord utan försök att variera texter utifrån vilken typ av nyckelord det handlar om. Skriv annonser för varje kategori av produkter ni säljer. […]

Det går alltid att förbättra en Adwords-kampanj. Rätt nyckelord är avgörande, men copyn i sponsrade länkar-kampanjer gör också stor skillnad på klickfrekvensen.

1. Var specifik.
Skriv inte en annonstext för alla era sökord utan försök att variera texter utifrån vilken typ av nyckelord det handlar om. Skriv annonser för varje kategori av produkter ni säljer. Dela upp kampanjen i undergrupper utifrån vilka varor det handlar om. Säljer ni exempelvis skor skriver ni olika annonstexter för herrskor, damskor, barnskor och sportskor.

2. Tydliggör det unika med ditt erbjudande.
Ni ska alltid tydliggöra det unika i ert kunderbjudande. Det som skiljer er från era konkurrenter. Exempelvis leverans inom 24 timmar, fri frakt, utmärkelser ni fått och så vidare.

3. Glöm inte nyckelorden.
Glöm inte att inkludera sökorden i rubrik och annonstext. Ni har mikrosekunder på er att fånga sökarens uppmärksamhet och han är fokuserad på just sina sökord.

4. Call to action.
Annonsen bör innehålla ett tydligt budskap om vad besökaren får ifall han klicka på er annons.

5. Kom till saken.
Du har bara 25 tecken på dig i rubriken och 35 tecken på dig i rad ett och två i beskrivningen, därför måste du komma till saken när du ska sälja med de få tecknen du har till ditt förfogande. Var direkt. En prisuppgift redan i annonsen får rätt personer att klicka sig vidare.

6. Visa rätt url.
Den synliga url-en kan är också en möjlighet att sälja in din butik till sökpubliken. Så länge huvuddomänen är korrekt kan du skriva vad som helst efter den. Exempelvis www.butik.se/billigt.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.