Lär känna kunderna med sociala medier
BY ON Dec 7, 2009
0

Det går att använda sociala medier för att sälja mer. Men hur ska man göra det bra? Practical Ecommerce har tagit fram bra tips som sammanfattas här: När du använder sociala medier ska du göra det för att skapa genuin kontakt med dina kunder. Det ska vara äkta. Och det ska vara personligt. Se dig […]

Det går att använda sociala medier för att sälja mer. Men hur ska man göra det bra? Practical Ecommerce har tagit fram bra tips som sammanfattas här:

  • När du använder sociala medier ska du göra det för att skapa genuin kontakt med dina kunder. Det ska vara äkta. Och det ska vara personligt.
  • Se dig själv som farbrorn eller tanten i närbutiken, som kan namnet på sina kunder och vet vad de gillar. Det är den typ av relation du bör eftersträva i sociala medier.
  • Börja med att berätta på din sajt vem du är. Tala om vad du gör på företaget. Varför startades butiken? Hur gick det till?
  • Lägg upp länkar till dina personliga sidor på Facebook, Twitter, Bloggy LinkedIn med flera sajter. Uppmuntra kunderna att knyta kontakt med dig där.
  • Lägg även in din kontaktinformation i de mejl du skickar till kunder.
  • Berätta vad du gör kontinuerligt genom att uppdatera din status på Facebook eller posta till Twitter, Bloggy, etcetera. Låt det bli en naturlig del av ditt arbete, snarare än enstaka reklammeddelanden.
  • About the author
    Urban Lindstedt
    Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.