Samarbeta med andra handlare

Att erbjuda en bonusprodukt eller en specialrabatt för att få kunder att handla mer är en väl beprövad försäljningsmetod. Till exempel har många butiker ett tak för fri frakt, vilket gör att många handlar lite extra för att nå upp till summan. Det är också vanligt, särskilt i direktreklam, att man får en produkt gratis när man handlar något annat.

Det här borde e-handlare använda mycket mer, skriver Destination CRM. Framför allt borde handlarna samarbeta mer med varandra: När du köper en produkt hos mig får du en rabattkupong till en annan butik. Även om kunden inte utnyttjar kupongen har varumärket exponerats.

Samarbeten kan till och med gå så långt som att man säljer andra företags produkter och tjänster på sin egen sajt. Ett exempel är ett första dejten-paket där en biokedja, ett blomsterföretag och en restaurang går ihop med ett gemensamt erbjudande. Paketet säljs på alla tre företagens hemsidor. Handlarna säljer mer genom att paketera gemensamt, och de når dessutom ut till nya kunder.

One thought on “Samarbeta med andra handlare

  1. Detta är något som http://www.familjeapoteket.se och http://www.netdoktor.se gör ypperligt. Hos FA kontrollerar man vilka produkter inom vilka kategorier som man vill pusha för. När en besökare hos Netdoktor läser om t ex Förkylning avslutas varje artikel med köptips från FA. För att returnera ”tjänsten” presenterar FA artiklar från Netdoktor och marknadsför dem på så sätt.

Comments are closed.