Företagskulturen viktigast för Zappos.com

När Tony Hsieh inte längre ville gå till jobbet sålde han sitt trista bolag och grundade den amerikanska nätbutiken Zappos.com, som han har lett till exempellösa framgångar. Och nyckeln till framgång är – enligt honom själv – att bygga företagskultur.

Det är en vinnare i skrynklig skjorta som äntrar scenen under den andra dagen på konferensen Le Web i Paris. Tony Hsieh var med och sålde den omtalade nätbutiken Zappos.com till Amazon för 1,2 miljarder dollar den första november i år. Tony Hsieh är en serientreprenör som lärt sig av sina misstag.

En dag, för många år sedan, ville Tony Hsieh inte längre gå till jobbet. Jobbet var i hans eget bolag Link Exchange. Det fick honom att fundera.

– Bolaget som jag hade grundat var inte längre ett roligt ställe att gå till. Om jag kände så, hur kände mina anställda det? Det var företagskulturen som hade gått åt pipan, säger Tony Hsieh.

Känslan fick honom att sälja Link Exchange till Microsoft. Nästa gång skulle han bygga upp en företagskultur från grunden och vårda den. Men det var först efter några år i Zappos som Tony Hsieh började engagera sig i företagskultur. Idag är företagskulturen det högst prioriterade medlet.

– Forskning visar att företag som har en stark företagskultur lyckas bättre på lång sikt. Om jag skulle göra om Zappos igen skulle jag börja med företagskulturen.

Zappos kallas ett serviceföretag som säljer skor, men allt kommer ur företagskulturen.

– Det handlar inte så mycket om vad företagskulturen består av. Det viktiga är att det finns en företagskultur. Om vi får företagskulturen rätt så kommer allt annat – som att ge fantastisk service och bygga ett starkt varumärke – på köpet.

Hos Zappos består företagskulturen av tio kärnvärden som går att leva upp till. Den byggs upp med hjälp av en fem veckors introduktionskurs för alla nyanställda, möjligheten att sluta hos Zappos efter kursen med en extra bonus på 2 000 dollar, en bok som sammanfattar kulturen och att 500 anställda twittrar på jobbet.

Zappos anställer och avskedar folk utifrån deras kärnvärden. De som inte passar in i företagskulturen får inte jobb hos Zappos även om de är bäst på allt annat.

Vid sidan om kärnvärdena är en stark vision viktigt, enligt Tony Hsieh.

– Jaga inte pengar utan jaga visionen. Att tjäna mycket pengar är ingen vision. Satsa på det du verkligen är passionerad för. Om du är passionerad kommer pengarna också.

Zappos kärnvärderingar
1. Leverera “wow” genom service
2. Omfamna och genomdriv förändring
3. Skapa rolighet och lite galenskap
4. Var äventyrlig, kreativ och öppen
5. Sträva efter tillväxt och lärande
6. Bygg öppna och ärliga relationer med kommunikation
7. Bygg ett positivt lag och familjekänsla
8. Gör mer, med mindre
9. Var passionerad och målmedveten
10. Var ödmjuk

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.