Kriget om framtidens plattform
BY ON Dec 11, 2009
1

Nästa år kan gemensam webbteknologi minska spänningen mellan de olika plattformarna för den mobila webben. Det förutspådde Nokias Björn Wigfors om den mobila webben under 2010 på konferensen Le Web i Paris på onsdagen den 9 december. Vid sidan av realtidswebben är allt fokus på den mobila webben på Le Web 2009 i Paris. På […]

Nästa år kan gemensam webbteknologi minska spänningen mellan de olika plattformarna för den mobila webben. Det förutspådde Nokias Björn Wigfors om den mobila webben under 2010 på konferensen Le Web i Paris på onsdagen den 9 december.

Vid sidan av realtidswebben är allt fokus på den mobila webben på Le Web 2009 i Paris. På ett svettigt Le Web där laptopar driver upp temperaturen en bra bit över 20 grader är det Iphonen som håller samman majoriteten av de 2300 deltagarna från 50 länder. Alla tillresta amerikaner tar Iphonen som den givna mobila plattformen och konferenssalen blev ett hav av armar när arrangören Loic Le Meur bad alla med en Iphone att räcka upp handen.

Men Nokias Björn Wigfors påpekade att Nokia är den mest använda mobilen världen över. Nokia är också angeläget om att underlätta för utvecklare att göra applikationer för Nokias plattform Symbian.

– Produkter kommer att skifta mot att använda standardiserad webbtekonologi. Med standarder kommer möjligheterna för utveckling av applikationer att förbättras, sade Björn Wigfors.

På Le Web demonstrerades verktyget Mobile Roadie som är gör det enkelt att skapa applikationer till Iphone och i januari nästa år släpper de en version för Android. Mobile Roadie kostar bara 500 dollar.

Andrew Fisher, vd, Shazam Entertainment, som tagit fram en av de populäraste applikationerna till den mobila webben menade att utvecklare inte kan förlita sig på Apples App Store för att få ut sina applikationer.

– Det svåraste för applikationer är att få användarna att upptäcka att de finns. Vår strategi är att komma på så många mobiler som möjligt. Vägen dit går över mobiloperatörerna. För oss som vill nå ut globalt är Nokia den viktigaste mobilen, säger Andrew Fisher, ceo, Shazam Entertainment.

Christophe Francois, Vice President Mobile Multimedia på mobiloperatören Orange, lyfte fram att möjligheten för utvecklare att nå ut med sina applikationer lokalt går via mobiloperatörer. Och all internetbusiness är inte global – detaljhandel är i huvudsak lokal.

– Det är en otrolig kamp att få uppmärksamhet. Vi kommer att se flera olika plattformer. Alla köper inte Iphones. Det finns Nokia och Android, säger han.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.