Så mäter du effekten av Adwords
BY ON Dec 11, 2009
1

Google Adwords är sannolikt den vanligaste marknadsföringen för e-handlare. Konstigt nog mäter inte alla Adwordsköpare vilka ord som ger avslut. Om man inte mäter effekten av sina Adwordskampanjer kan man inte heller förbättra dem. Adwords omvandlingsspårning visar vilka sökord som är lönsamma och vilka som inte är det samt vilka annonser som fungerar. Genom att […]

Google Adwords är sannolikt den vanligaste marknadsföringen för e-handlare. Konstigt nog mäter inte alla Adwordsköpare vilka ord som ger avslut. Om man inte mäter effekten av sina Adwordskampanjer kan man inte heller förbättra dem. Adwords omvandlingsspårning visar vilka sökord som är lönsamma och vilka som inte är det samt vilka annonser som fungerar.

Genom att klistra in en särskild kod på den sida som visas när ett köp genomförts – tack för din beställning – kan du se vilka sökord som faktiskt leder till konvertering. Hos Google finns detaljerade beskrivningar av hur du gör. När du lagt in spårkoden ska du också testa att den verkligen mäter ett avslut genom att söka, klicka på din annons och genomföra att köp.

Genom att mäta vilka ord som konverterar ser du vilka ord som lönar sig och vilka som bara kostar pengar. Det kan mycket väl vara så att du tjänar mer pengar på ett dyrare ord.

Redan efter ett par dagar bör du studera dina klickrapporter så att inte några ord dragit iväg och kostat dig mycket pengar utan att konvertera. Det aktuella ordet kan betyda något annat i en annan bransch vilket ger dig många besökare som letar efter något annat.

När du har ett tiotal konverteringar per grupp är det dags att se över kampanjen. Du kanske bör höja eller sänka buden på olika ord för att förbättra position eller för att sänka priset per klick. Du behöver också ta bort ord som inte konverterar.

När kampanjen är finjusterad kanske det räcker att du tittar till statistiken någon gång i veckan. Men var beredd att snabbt slänga in nya ord som berör din verksamhet när de blir omdiskuterade i media. Glöm inte heller bort säsongsord som julklapp, halloween, alla hjärtans dag, bokrea och så vidare.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.
  • Glöm inte att koppla ditt AdWords-konto med Google Analytics (om du använder det). Du kan då se vilka sökord som konverterar och du kan även se avvisningfrekvens etc vilket kan ge dig mer info om vilka målsidor som faktiskt fungerar.