Facebooks dödskyss till integriteten
BY ON Dec 16, 2009
13

Facebook försöker lura sina 350 miljoner användare att acceptera att allt deras innehåll ska öppnas upp för Facebooks alla användare. Dessutom blir alla användares profiler med kompislistor öppen för spindling av Googles långa armar. När Facebook i förra veckan släppte sin nya integritetskontroll var standardinställningen att allt innehåll ska öppnas upp för alla. Samma sak […]

Facebook försöker lura sina 350 miljoner användare att acceptera att allt deras innehåll ska öppnas upp för Facebooks alla användare. Dessutom blir alla användares profiler med kompislistor öppen för spindling av Googles långa armar. När Facebook i förra veckan släppte sin nya integritetskontroll var standardinställningen att allt innehåll ska öppnas upp för alla. Samma sak händer användare som tidigare inte gjort några integritets-inställningar när de väljer alternativet ”tidigare inställningar” istället för ”öppet för alla”. Var det någon mer än jag som okritiskt accepterade de nya inställningarna?

Men tack och lov finns det smarta och känsliga människor på nätet. Ganska snart bloggades det och twittrades runt om på jorden. Även gammelpressen vaknade till liv.

När både Twitter och Myspace öppnar upp sig mot Google så vill inte Facebook missa alla sköna annonskronor som söktrafiken kan generera. Men skillnaden mellan Twitter/Myspace och Facebook är att de tidigare alltid varit öppna för alla som varit intresserade av ditt innehåll där, medan Facebook växt sig stora på att användarna begränsat tillgängligheten på sitt innehåll till vänner. Att klicka ja till deras nya integritetsinställningar innebär att alla dina festbilder plötsligt blir allmän egendom.

Hur illa ute vår integritet är blir ännu tydligare med Googles vd Eric Schmidt uttalande till CNBC:”Om du har något som du inte vill att någon ska veta, kanske du inte skulle ha gjort det till att börja med”. Ett uttalande som passar utmärkt i diktaturer av den hårdare sorten. Ett uttalande man inte vill höra från ett företag som har kontroll på en större del av informationsflödet i världen.

Säkerhetsexperten Bruce Schneier har givit Eric Schmidt svar på tal:

”För om vi är observerade i alla lägen, alltid hotad av rättelser, domslut, kritik, till och med plagiering av vår egen unikhet. Då blir vi barn, omhändertagna av uppmärksamma ögon, i ständig skräck för att mönstret av våra handlingar ska komma tillbaka till oss genom någon auktoriet som fokuserar på tidigare privata och oskyldiga handlingar. Vi förlorar vår individualitet eftersom allt vi gör är observerbart och inspelningsbart.”

Facebook är det nya FRA. Och Eric Schmidts uttalande får mig att tänka på svunna tider bakom en järnridå när vi tack och lov inte var ständigt uppkopplade. Facebooks integritetsövergrepp på användarna är så grovt att jag på allvar funderar på att lämna Facebook. Om du väljer att vara kvar – se över dina integritetsinställningar.

Så skyddar du dig på Facebook
Välj Inställningar/Sekretessinställningar i toppmeyn. Ställ in ”Bara mina vänner” på allt, utom möjligtvis ”Lägg till mig som vän”

Missa inte att dina vänners applikationer kan sprida din information till vem som helst. Mycket viktigt att du går igenom inställningarna här.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.
  • Pingback: Facebooks dödskyss till integriteten « Jenny Ström()

  • paradox66

    Om man inte annonserar själv över facebook….då vill man ju att fler ska läsa…

  • Tack! Artikeln fick mig att se över mina inställningar.

  • Vilken tur att jag är en av får som inte har Facebook, så slipper jag bry mig.
    Det är ju lite skrämmande kommentar från Eric Schmidts uttalande som förhoppningsvis får konsekvenser för honom

  • Pingback: Beta Alfa » Blog Archive » Noterat 2009-12-17()

  • Anders

    Du verkar inte ha fattat att det endast är ens informationsruta som blir sökbar (namn, etc), inte själva innehållet som inlägg, bilder, etc?

    Eller ljuger Facebooks i sin egen information?

  • MinimalistSuperGroup

    Intet nytt under solen. Jag mins när Echelonskräcken fick oss att lägga in trigger ord i våra email footers…

  • Om säger ja till alla så kommer 350 miljoner människor kunna se allt ditt innehåll. När det gäller Google så är det än så länge bara profilen, men där syns alla dina vänner.

  • markstrom

    Indexeringen har funnits sedan 2007 så den är inget nytt.
    Att man kan stäng av indexeringen är dock nytt.

    Jag skulle nog vilja se en källa på att du säger att all information blir tillgänglig. Om det är så ljuger Facebook i sin Privacy Policy, vilket isåfall måste anses som enormt allvarligt.

    http://www.facebook.com/policy.php

    ”Certain categories of information such as your name, profile photo, list of friends and pages you are a fan of, gender, geographic region, and networks you belong to are considered publicly available, and therefore do not have privacy settings. You can limit the ability of others to find this information on third party search engines through your search privacy settings.”

  • All information blir inte tillgänglig i Google, men all information blir tillgänglig för andra Facebookanvändare och du väljer Facebooks standardinställningar. Jag gjorde en felaktigt hårdragning i mitt inlägg tidigare, vilket jag har ändrat.

    Vad som däremot chockade mig vid reserach för mitt inlägg var hur alla applikationer lämna kan lämna ut min information till kompisars kompisar.

  • Fast det är nog snarare Google som friat till både Facebook och Twitter än tvärtom.

  • Pingback: Facebookintegritet. « TankariLösVikt()

  • Pingback: Lista 1: Sociala medier | bibblabella()