Sökannonsering har ökat med 54 procent i år
BY ON Dec 17, 2009
0

Sökannonsering som förmedlas via mediebyråer har ökat med 54 procent under perioden januari till november i år. Bara i november var tillväxten inom sök 30 procent, enligt Sveriges Mediebyråer. När Sveriges Mediebyråer för första gången särredovisar sökannonsering så blir det tydligt att det är sök som hållit uppe mediekategorin internet under året. När internet minskar […]

Sökannonsering som förmedlas via mediebyråer har ökat med 54 procent under perioden januari till november i år. Bara i november var tillväxten inom sök 30 procent, enligt Sveriges Mediebyråer.

När Sveriges Mediebyråer för första gången särredovisar sökannonsering så blir det tydligt att det är sök som hållit uppe mediekategorin internet under året. När internet minskar med 14 procent under perioden januari till november så ökar sök med 54 procent under samma period.

− Sökordsmarknadsföring är den snabbast växande kategorin. Det är kul och helt naturligt att vi från och med nu redovisar sök som en egen kategori. Sedan tidigare vet vi att det är sök som är årets stora vinnare. Bedömningen har varit att kategorin ökat omkring 30-35 procent jämfört med förra året, och det får vi nu också bekräftat av dessa siffror, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.