Garantera inte lägsta pris
BY ON Dec 21, 2009
0

Allt fler handlare väljer att garantera lägsta pris i sin butik. Hittar kunden produkten billigare hos en konkurrent lovar handlaren att ge samma pris. Fördelen med en prisgaranti är att kunden känner sig trygg. Men nackdelarna är fler, skriver e-handelsbloggen Get Elastic. Här är några av argumenten: Om du uppmuntrar kunden att söka efter produkten […]

Allt fler handlare väljer att garantera lägsta pris i sin butik. Hittar kunden produkten billigare hos en konkurrent lovar handlaren att ge samma pris. Fördelen med en prisgaranti är att kunden känner sig trygg. Men nackdelarna är fler, skriver e-handelsbloggen Get Elastic. Här är några av argumenten:

  • Om du uppmuntrar kunden att söka efter produkten hos dina konkurrenter finns det en risk att de hittar en butik med lägre frakt, bättre utbud, bättre sajt och bättre priser. Eller att kunden helt enkelt hittar varan i en fysisk butik.
  • Om du bara erbjuder att matcha priset före köp, varför ska kunden gå tillbaka till din butik och vänta på att du ska godkänna prismatchningen? Det är mer logiskt att köpa varan direkt hos konkurrenten.
    Din kundtjänst behöver lägga tid och kraft på att besvara, researcha och godkänna förfrågningar om prismatchning.
  • Du lär dina kunder att fokusera på pris, istället för att uppskatta din butiks service och andra värden ni ger.
    Du måste vara väldigt tydlig med vilka villkor som gäller. Kunder läser sällan igenom villkoren och förstår dem oftast inte till fullo.
  • About the author
    Urban Lindstedt
    Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.