Sex sätt att minska varukorgsavhoppen
BY ON Jan 7, 2010
2

En stor andel av en nätbutiks besökare slutför aldrig sina inköp. Men det finns sätt att minska ner på avhoppen, enligt Marketing Experiments blog. 1) Erbjud flera alternativa betalmetoder. Kort, direktbetalning via nätbank och faktura är ett minimum. Det är viktigt att marknadsföra alternativen för besökarna. 2) Hymla inte med fraktkostnaderna utan skriv ut dem […]

En stor andel av en nätbutiks besökare slutför aldrig sina inköp. Men det finns sätt att minska ner på avhoppen, enligt Marketing Experiments blog.

1) Erbjud flera alternativa betalmetoder. Kort, direktbetalning via nätbank och faktura är ett minimum. Det är viktigt att marknadsföra alternativen för besökarna.

2) Hymla inte med fraktkostnaderna utan skriv ut dem väl synligt på sajten. Höga fraktkostnader är en riktigt konverteringsdödare.

3) Gör om vänstermenyn till en lugnande faktaruta. En meny på utcheckningssidan är en väg bort från det efterlängtade avslutet. Byt ut menyn till en ruta med information som gör kunden trygg: Trygg E-handels logga, loggor från kända samarbetspartners, försäkringar om att butiken är säker, era returregler osv.

4) Skriv ut rabattkoder för att besökare inte ska lämna utcheckningsidan i jakt på bättre erbjudanden någon annanstans.

5) Lägg upp en grafik som tydligt visar var i utcheckningsprocessen som besökaren befinner sig.

6) Ge utcheckningsprocessen ett namn. Genom att döpa hela utcheckningen till exempelvis ”Enkel utcheckning” minskas besökarna oro inför utcheckningen.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.
  • Som skrivs här så är det viktigt att tydliggöra all information som är viktigt i köpskedet för kunden utan att processen behöver avbrytas. Alltförmånga nätbutiker har idag köpvillkor, leveransinformation, betalningssätt ”dolt” ett par steg ner i en meny. Eliminera varje anledning till att klicka sig bort från köpprocessen.

    Sedan skall man ju inte glömma styrkan av en en-stegs-kassa.

  • Urban Lindstedt

    Enstegskassar är bäst.