Tio sätt att minska studsfrekvensen

Den som har investerat i en sökkampanj som förvisso driver massor av trafik till sajten, men som i praktiken inte ökar försäljningen måste fundera på varför. En väg är att analysera avvisningsfrekvensen, dvs andelen besökare som lämnar butiken direkt. Tom Shapiro på Iprospect ger dig tio råd på vägen för att minska avvisningsfrekvensen.

1) Analysera källan till besöket
Ta reda på varifrån besökarna med högst studsfrekvens kommer och testa olika annonser på dessa sajter, nätverk eller sökmotorer.

2) Analysera sökord
Leder vissa sökord till 100-procentig avvisningsfrekvens? Testa dig fram och missa inte chansen att utnyttja negativa sökord i Google Adwords.

3) Analysera kampanjen
Är upplägget smidigt, konsekvent och intuitivt? Fångar dina annonser och landningssidor själva sökfrågan? Är språket konsekvent? Testa alltid noga för att försäkra dig om du gör vad du kan för att minimera avvisningsfrekvensen och maximera antalet omvandlingar.

4) Analysera tajmingen
Är studsfrekvensen högre på helger jämfört med vardagar, eller på morgonen jämfört med eftermiddagen? Experimentera genom att sänka dina bud på olika veckodagar och vid olika tidpunkter på dagen.

5) Analysera design och layout
Testa olika färger, knappar och bilder på din landningssida.

6) Analysera ”calls to action”
Testa olika typer av uppmaningar till handling på dina målsidor. Vad funkar bäst? Exempelvis registrera dig nu, köp nu osv.

7) Analysera specialerbjudanden
Testa olika typer av specialerbjudanden. En procentuell rabatt kanske fungerar bättre än rabatt i kronor och ören och så vidare.

8) Analysera besökarens navigering
Utgå inte från att alla dina besökare har samma behov eller mål med sitt besök. Vissa kanske vill utforska din webbplats närmare? Testa om alternativ navigering på dina målsidor förbättrar resultaten.

9) Analysera faktorer för förtroende
Vad är det som gör att förstagångsbesökaren får förtroende för din sajt? Testa olika faktorer som bidrar till att bygga upp förtroendet, som att lyfta upp referenser, kontaktinformation och kvalitetscertifieringar.

10) Analysera dina kunder
Data från statistik- och analysverktyg är bra, men de säger inte allt. Glöm inte att lyssna på vad besökarna och kunderna säger om dig och din tjänst. Fokusgrupper, undersökningar på sajten eller enkäter via e-post kan vara effektiva verktyg.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.