Gary Vaynerchuk skiter i internet

Internet och sociala medier har omdefinerat möjligheterna att göra affärer. Idag går det att starta ett internetföretag vid sidan om sitt vanliga arbete och på relativt kort tid lyckas. Eller ”Crush it” som den amerikanska entreprenören Gary Vaynerschuk kallar det i boken med samma namn.

Jag lyssnade på Gary Vaynerschuk på Le Web i Paris i december förra året. Han var utan tvekan den största behållningen av två dagar med massor av spännande internetmänniskor. Energin och passionen hos denna vitryss, som byggt upp en 70 miljoner dollar business i USA med sin videoblogg Wine Library och vinbutik på nätet, gick inte att ta miste på. Därför beställde jag hans nyligen utgivna bok Crush it så fort jag kom hem. Det är få nyheter för mig i boken, men jag rekommenderar ändå alla som arbetar med internet och/eller entreprenörskap att läsa den. Gary visar på möjligheterna och ger oss en filosofi att hålla i när arbetstimmarna blir för många.

Garys sammanfattar sin filosofi i tre rubriker:
Älska din familj.
Arbeta superhårt.
Lev din passion.

Gary vill att vi ska arbeta med det vi älskar. På Le Web i Paris bad han alla räcka upp handen som verkligen älskade sitt arbete. Max 20 procent räckte upp handen. Vi ska satsa på det som vi är beredd att göra gratis för att vi älskar det. Vi ska följa vårt DNA. Då kommer pengarna så småningom om. Och kommer inte pengarna så sysslar vi ändå med det vi älskar. Skippa tv-n och och arbeta mellan åtta på kvällen och två på natten med ditt sidoprojekt istället.

Sociala medier som Facebook och Twitter ger oss helt nya möjligheter att ta en nischmarknad. På Facebook och Twitter och andra communitys kan vi bygga upp en publik som vi senare kan casha in på. Men det är viktigt att alltid sätta kunden i centrum. Du ska alltid göra allt för att kunden ska vara nöjd. Idag sprider sig både positiva och negativa omdömen om ett företag snabbt och enkelt på internet. Gary sätter själv en stor ära i att svara på alla mejl han får. Och han uppmanar på flera ställen i boken att läsarna ska mejla honom.

Gary tycker också att det är viktigt att bygga upp sitt personliga varumärke. Här är de sociala medierna de viktigaste verktygen. Men sociala webben är bara ett verktyg. ”Om folk skulle bry sig om röksignaler så skulle jag klättra upp på närmsta kulle och börja veva med en filt”, är Garys syn på sociala medier.

Vad väntar ni på? Det är nu du kan göra skillnad. Så stäng av tv-n för gott och lev din passion.

2 thoughts on “Gary Vaynerchuk skiter i internet

Comments are closed.