Öka försäljningen med rätt mejldesign
BY ON Jan 14, 2010
0

Större e-handlare skickar normalt ut mejlutskick som liknar deras webbutiker i fråga om navigering och länkar. Men en studie från Smith-Harmom visar att kunder navigerar annorlunda i ett mejlutskick än på en nätbutik. Baserat på data från de 100 största detaljhandlarkedjorna i USA kommer studien fram till att det som fungerar bäst i mejlutskick är […]

Större e-handlare skickar normalt ut mejlutskick som liknar deras webbutiker i fråga om navigering och länkar. Men en studie från Smith-Harmom visar att kunder navigerar annorlunda i ett mejlutskick än på en nätbutik.

Baserat på data från de 100 största detaljhandlarkedjorna i USA kommer studien fram till att det som fungerar bäst i mejlutskick är en horisontell navigeringsmeny, inte allt för många länkar och html-kodat mejl till skillnad mot ett helt bildbaserat utskick.

De viktigaste resultaten från studien:

  • Horisontella menyer fungerar bättre eftersom de syns i e-postprogrammets preview-fönster.
  • Ha inte för många länkar i menyn i ett utskick eftersom mottagare läser mejl på ett annat sätt än en webbsajt. Bättre är det att välja ut de fem eller sex mest populära länkarna i er vanliga webbmenyn.
  • Menyerna ska byggas i html istället för med grafiska element eftersom en stor del av mottagarna blockerar bildvisning i sina e-postprogram.
  • About the author
    Urban Lindstedt
    Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.