Så marknadsför du dig i Facebook

Med 2,7 miljoner svenska användare och 340 miljoner användare runt om i världen är Facebook en fantastisk plattform för marknadsföring. Det är både enkelt, kul och billigt. Men behandla användarna med respekt – detta är i vissa avseenden en privat sfär.

1) Skapa en sida för ditt företag. Det är inte tillåtet att skapa en sida för ett företag du inte har något med att göra. Ladda upp bilder, loggor och information om ditt företag. Leta sedan rätt på vänner och gör reklam för din profilsida på din vanliga hemsida och i nyhetsbrev.

2) Skapa en grupp eller gå med i en existerande grupp som diskuterar ämnen som har beröringspunkter med ditt företag. En grupp är fokuserat på ett ämnesområde istället för ett enskilt företag. Arbetar du exempelvis med marknadsföring skapar du en grupp om marknadsföring och bjuder in alla dina vänner på Facebook.

3) Köp annonser. Hos Facebook betalar du per klick och du har alla möjligheter att avgränsa visningarna till en väl definierad målgrupp. Exempelvis kvinnor i åldrarna 20-50 i Sverige som är intresserade av basket.

4) Gör det enkelt för besökare till din vanliga hemsida att dela med sig av ditt innehåll på Facebook genom färdiga länkar till Facebook.

5) Skapa ett evenemang och skicka ut en inbjudan till alla dina vänner.Här kan du även importera externa mejladresser.