Fem digitala kanaler och jag räknar fortfarande
BY ON Feb 10, 2010
0

Ni kan glömma pratet om EN webbstrategi. Idag måste företag lära sig att hantera minst fem digitala kanaler. Men de som lär sig kommer att bli rikligt belönade i form av hög ROI och nöjda användare. Först har vi den gamla hederliga webben med snart 20 år på nacken. Idag ifrågasätter knappast något behov av […]

Ni kan glömma pratet om EN webbstrategi. Idag måste företag lära sig att hantera minst fem digitala kanaler. Men de som lär sig kommer att bli rikligt belönade i form av hög ROI och nöjda användare.

Först har vi den gamla hederliga webben med snart 20 år på nacken. Idag ifrågasätter knappast något behov av en webbplats. Samtidigt behandlas den ofta styvmoderligt av företagsledningar. Ofta beroende på okunskap. Någon riktig målsättning och målgruppsanalys för webben finns sällan.

Som god tvåa vill jag lista det digitala nyhetsbrevet. Nyhetsbrevet är den främsta digitala kanalen för att upprätthålla en kundrelation. Med ett par nyhetsbrev i månaden så glömmer inte mottagaren bort att du finns. Idag har väldigt många företag nyhetsbrev, men frågan är om merparten av företagen verkligen utnyttjar nyhetsbrevets potential fullt ut genom exempelvis segmentering av mottagarna och utvärdera effekten av sina utskick?

Hur många gånger vi ska räkna kanalerna på den sociala webben är inte självklart. Men vi vet att allt fler företag idag finns på Facebook. Dessutom kommer Twitter starkt. Både Facebook och Twitter är olika kanaler med olika fördelar och problem. Du investerar massor av tid och får stora nätverk som belöning.

Videon eller webbtv är på många sätt en självständig kanal. Mycket beroende på att videon ofta sprids på stora externa sajter som Youtube som ditt företag har svårt att kontrollera. Video är överlägsen på att förklara hur produkter och tjänster fungerar. En video på rätt ställe kommer att göra under för din konverteringsgrad.

På stark frammarsch har vi mobilen. Tidigare mest en plattform för telefonsamtal och sms, men idag ett allt mer populärt verktyg för att nå internet. Idag vet vi knappast hur denna kanal kan utnyttjas på bästa sätt. Var uppmärksamma på vad konkurrenterna hittar på.

Eftersom sökmotorerna är så viktiga för hur vi hittar information är de väl värda att defineras som en egen kanal. Här gäller det att förstå hur dina sidor klättrar i Google och hur du på bästa sätt får användarna att klicka på din träff i söklistningen. Lär er också allt om att köpa sponsrade länkar eftersom statistiken från reklamköpen ger dig den bästa målgruppsanalysen som går att köpa för pengar.

Alla kanaler möts på den klassiska webbplatsen, alla kanaler förstärker varandra och alla har unika egenskaper. Glöm inte att lyfta fram alla digitala kanaler på din webbplats. Här fixar du prenumeranter till ditt nyhetsbrev. Lockar besökare till din Facebooksida och Twitter-flöde. Visar upp videos. Och det är webbplatsen som ska optimeras för att synas i Google. Jag har svårt att tänka mig något roligare än att få alla dessa kanaler att lira på en plats.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.