Därför ska du använda Google Webmaster Central
BY ON Feb 18, 2010
0

Om ni inte redan har verifierat er butik hos Google Webmaster Central så gör det nu. Ni visar Google att en sajt är er genom att lägga en metatagg i head-sektionen eller ladda upp en liten html-fil i roten på er webbserver. Det låter svårare än det är. Efter att ni verifierat att sajten tillhör […]

Om ni inte redan har verifierat er butik hos Google Webmaster Central så gör det nu. Ni visar Google att en sajt är er genom att lägga en metatagg i head-sektionen eller ladda upp en liten html-fil i roten på er webbserver. Det låter svårare än det är.

Efter att ni verifierat att sajten tillhör er öppnar sig en ny informationsvärld hos Google:

  • Se vilka ord ni syns på i Googles sökningar och på vilken position ni lista på sökresultatsidan.
  • Se vilka ord som fått Googleanvändare att klicka sig vidare till din sajt.
  • Se ingående länkar.
  • Se hur många som länkar till din sajt och till undersidor av din sajt.
  • Se hur många som prenumererar på ditt rss-flöde.
  • Det går också att styra:

  • Vilka extra sajtlänkar till undersidor på din sajt som visas i Googles sökresultat.
  • Blockera undersidor för Googles indexering.
  • Visa Google att ni bytt domän för en sajt.
  • En av de största fördelarna med att verifiera er sajt hos Google Webmaster Central är att Google då kan varna dig utifall din sajt blivit hackad. Det hände faktiskt mig i höstas.

    About the author
    Urban Lindstedt
    Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.