När blir socialt chatter blir spam
BY ON Feb 28, 2010
2

Jag accepterade Googles nya sociala funktion i Gmail Google Buzz. Här går det att sprida sina alster från Twitter, Flickr, bloggar, YouTube och Google Reader. Och snart fastnade jag i strunt när jag skulle kolla mejlen. Ju tråkigare en arbetsuppgift är desto oftare kollar jag Twitter. I helgen var jag på fotbollsresa i England och […]

Jag accepterade Googles nya sociala funktion i Gmail Google Buzz. Här går det att sprida sina alster från Twitter, Flickr, bloggar, YouTube och Google Reader. Och snart fastnade jag i strunt när jag skulle kolla mejlen. Ju tråkigare en arbetsuppgift är desto oftare kollar jag Twitter. I helgen var jag på fotbollsresa i England och istället för ta en extra pint på puben så laddade jag upp bilder på Flickr. Hade inte datatrafiken varit så dyr hade jag garanterat lagt spraymålat Flickr och Twitpic med mobilbilder som nog få egentligen hade varit intresserade av.

Webben har blivit allt mer social det senaste två åren. I december tillbringade den genomsnittliga internetanvändaren i världen mer än fem och en halv timme på sociala sajter som Facebook och Twitter, enligt Nielsen. Det är en ökning med 82 procent i jämförelse med samma period 2008.

Sociala sajter är det mest populära segmentet på webben enligt Nielsen. Facebook är störst med en räckvidd på 67 procent hos användarna av sociala webben. Twitter har upplevt en tillväxt enligt hockeyklubbmodellen det senaste året enligt siffror från Twitter. Under 2008 låg antalet tweets på 300 000 om dagen, för att växa till 2,5 miljoner om dagen i januari 2009 och nu handlar det om 50 miljoner tweets om dagen.

Twitter stegrar sig, men på Facebooksfronten intet nytt. Allt färre av mina kontakter på Facebook postar regelbundet och de som fortfarande är aktiva verkar trippelposta på Facebook, Twitter och Linkedin. Vi tröttnar ganska fort på nya sociala flugor och att DN skriver om Facebook på ledarsidan är kanske rena dödskyssen. När sedan marknadsförare bjuder över vandra i hur de ska profitera på våra sociala strömmar så ökar risken för en backlash. Det är inte särskilt smakligt när företag betalar användare för att skriva om deras kunder i statusraden på Facebook. Att ett företag lägger upp en egen Facebooksida är däremot vällovligt så länge det görs med känsla.

Det finns gränser för hur mycket sociala webben vi klarar av. Åtminstone med bibehållen arbetsmoral. När jag började använda mikrobloggtjänsten Twitter, man får bara skriva 140 tecken per post, så slutade jag att följa användare som berättade att de skulle gå på lunch. För ett par månader sedan härjade appen Gowalla fritt på Twitter. Alla skulle berätta att de befann sig på ICA eller på den lokala pizzerian. Tack och lov tröttnade de flesta rätt snart.

Vi håller på att lära oss att hantera dessa nya verktyg både som privatpersoner och företagare. Det är inte så länge sedan jag hade kollegor som inte kunde sluta läsa sin mejl. Hela dagarna satt de med näsan i mejlen. Nu är det nog få som verkligen förtärs av sin mejl. Däremot är det nog en och annan som lägger lite för mycket tid på att bevaka sina Twitterkontakter. När det dessutom är enkelt att följa Facebook och Twitter via sin smartmobil så är det lätt att överkonsumera.

Sociala webben är kul. Men företag måste respektera att den sociala webben ligger närmare det privata hos användarna. Reklam i dessa kanaler måste ske med finess och respekt. Vanliga användare måste passa sig så att deras liv inte reduceras till att följa andra människors sociala strömmar på nätet.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.
  • paradox66

    Helt klart är att den sociala webben är här för att stanna…vi läser hellre kvällstidningen för att grannen tipsa om en artikel än om sökmaskinen Nisse har samma artikel högst upp. Vi är sociala varelser. Facebook har gått om Google i antal besökare….

  • Pingback: Beta Alfa » Blog Archive » Noterat 2010-03-01()