Slimma den heliga säljaren

Jag var intresserad av att köpa en tjänst för att kunna analysera företags nyckeltal. Jag hittade en hemsida som översiktligt förklarade hur deras analystjänsten fungerande.

Men jag hittade ingen köpknapp.

Jag var inte förvånad eftersom jag av erfarenhet vet att företag som säljer till företag hellre skulle kapa av sig högerhanden än att låta kunder beställa själva utan att ha pratat med den helige säljaren. Jag ringde ett nummer och hänvisades vidare av en man som lät mycket förvånad när jag ville beställa tjänsten utan att prata med en säljare.

– Du vill väl veta hur den fungerar och prata om rabatter?

Pratade sedan en stund med en säljare som lovade att skicka en broschyr via mejl. Konstigt nog har broschyren inte kommit ännu. Men den lär väl dyka upp innan torsdag eftersom säljaren har lovat att återkomma innan dess.

Detta har hänt förr. Jag kontaktar ett företag om en tjänst jag är intresserad av och det första de vill göra är att boka in ett möte. När jag startade mitt aktiebolag var jag tvungen att besöka banken för att kunna deponera aktiekapitalet. Mina böner om att sköta transaktionerna via nätet accepterades inte, men på mötet på banken blev det väldigt tydligt varför de vill träffas. De ville sälja på mig en pensionsförsäkring.

Många företag är fast i en vanföreställning att det bara går att sälja via personliga möten. Den andra anledningen att säljmötet hyllas så högt är naturligtvis möjligheten att kunna sälja på mer produkter eller tjänster till kunden.

Jag vill inte lägga onödig tid på möten med säljare när jag köper en tjänst för några tusenlappar. Ge mig istället tydlig produktinformation, en supportmejladress och en köpknapp. Eftersom ni sparar in flera arbetstimmar kan ni också slänga in 15 procents rabatt. Vill ni sälja på mig mer – skicka ett mejl med ett bra erbjudande.