Kvinnorna tar över nätet
BY ON Mar 26, 2010
1

Det har varit på gång ett tag. Nu tar kvinnorna för sig allt mer på nätet. Sociala medier har blivit en hävstång för en mer jämlik webb. Kvinnors förmåga att kommunicera har blivit en fördel på webben. Kvinnorna har sedan flera år dominerat bloggosfären. 39 procent av kvinnorna i åldrarna 16-25 år har provat att […]

Det har varit på gång ett tag. Nu tar kvinnorna för sig allt mer på nätet. Sociala medier har blivit en hävstång för en mer jämlik webb. Kvinnors förmåga att kommunicera har blivit en fördel på webben. Kvinnorna har sedan flera år dominerat bloggosfären. 39 procent av kvinnorna i åldrarna 16-25 år har provat att blogga, enligt rapporten Svenskarna och internet 2009 av World Internet Institute. Det är 80 000 fler svenska kvinnor på Facebook än män, enligt Facebooks annonssystem.

Nästa område där vi kan förvänta oss en kvinnlig dominans är inom e-handel. Förra året gick kvinnorna i aktiv vuxen ålder om männen ifråga om e-handel. En större andel kvinnor i åldrarna 25 till 54 hade köpt varor eller tjänster på nätet än männen, enligt Statistiska Centralbyrån. När det gäller de yngsta kvinnorna lär de gå om männen nästa år och de äldre kvinnorna ligger inte långt efter männen.

Kvinnor handlar i större utsträckning resor, kläder eller sportartiklar samt böcker, medan män i större grad köper film och musik, datorer, hemelektronik samt aktier, försäkringar och andra finansiella tjänster, enligt SCB. Hemelektronik är den kategori där köpbeteendet varierar mest mellan könen, där männen dominerar stort.

De sajtägare och e-handlare som inte tänker på sina kvinnliga besökare kommer att tappa fart. De e-handlare som inte arbetar med sociala medier kommer att förlora slaget om kvinnorna. Sedan behövs det kvinnor i ledande ställningar hos e-handlarna för att allt verkligen ska gå i lås.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.