Lär av YouTube för att synas på nätet
BY ON Mar 26, 2010
2

Vill du driva försäljning via nätet gäller att det att lyfta fram de populäraste produkterna på första sidan och sedan länka rätt neråt i sajtstrukturen. Det tipsar Googles mest kända söktalesman, Matt Cutts, i en omfattande intervju. Matt Cutts tipsar om hur e-handlare kan lägga upp sin sajtstruktur för att förbättra Googlerankningen. Han föreslår att […]

Vill du driva försäljning via nätet gäller att det att lyfta fram de populäraste produkterna på första sidan och sedan länka rätt neråt i sajtstrukturen. Det tipsar Googles mest kända söktalesman, Matt Cutts, i en omfattande intervju.

Matt Cutts tipsar om hur e-handlare kan lägga upp sin sajtstruktur för att förbättra Googlerankningen. Han föreslår att man lägger upp sina tio bäst säljande produkter på förstasidan. På produktsidorna för de populäraste produkterna länkar man sedan vidare till ytterligare tio eller hundra produkter som säljer bra – och som har en relation till den första produkten.

På detta sätt leder man både besökare och sökmotorer direkt till de viktigaste produkterna i butiken. Cutts nämner två förebilder som är bra på att rekommendera besökaren vidare till relaterade sidor: Youtube och Amazon.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.
  • Man lär sig något nytt varje dag…. bra tips

  • Att ha relevanta korslänkar är väldigt bra för en sajts sökmotoroptimering. Tyvärr innebär det mycket manuellt arbete då det är sällsynt att detta sköts automatiskt i dagens e-handelsplattformar.