Facebook blåste nytt liv i Spotify
BY ON Maj 6, 2010
3

Jag har på senare tid allvarligt funderat på att lämna Facebook. Insikten att Facebook struntar i användarnas integritet gör mig nervös. Det känns inte längre som att jag har någon kontroll över vad som händer med mitt innehåll på Facebook. Facebook har mer och mer blivit ett centrum där alla mina digitala avtryck samlas. När […]

Jag har på senare tid allvarligt funderat på att lämna Facebook. Insikten att Facebook struntar i användarnas integritet gör mig nervös. Det känns inte längre som att jag har någon kontroll över vad som händer med mitt innehåll på Facebook.
Facebook har mer och mer blivit ett centrum där alla mina digitala avtryck samlas. När sedan Facebook allt mer öppnar upp sin information om dig för utomstående företag så är det omöjligt att veta hur informationen kommer att användas.

Sedan kom musiktjänsten Spotifys integrering med Facebook. Med ett enkelt klick kunde se vänners, kollegors och bekantas spellistor och musikvanor på Spotify. Jag var tillbaka i pojkrummet där jag spelade upp senast inköpta vinylplattan för kompisarna. Musiken blev social igen.

Helt plötsligt har både Facebook och Spotify fått en ny livsnerv. Lite pinsamt att alla kan se att jag lyssnat på melodifestivallåtar, men det är priset jag får betala för att se vad bloggaren Discobell lyssnar på hos Spotify.
Nu ställs integriteten mot nyttan och glädjen av interagera med människor kring musik. Denna gång förlorade integriteten.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.